1–3 okt. Hope: Chiron in Aries, Recital #2 / Frédéric Gies (FR/SE)

1 oktober kl 19.00
2 oktober kl 19.00
3 oktober kl 17.00

Weld
Norrtullsgatan 7

Boka: book.weld.se



Hope: Chiron in Aries, Recital #2
är andra delen i Frédéric Gies Chiron in Aries-serie. Efter den mörka, närmast dystopiska värld som föreslogs i förra årets Warriors, med dess danser som stod för kamp och motstånd, är Hope ett försök att kalla fram en ny värld ur askan av den förra.

Till ett liveset av Fiedel hänger sig fem dansare åt kraftfulla danser. Även om dessa danser kan påminna om folkliga eller ritualistiska danser och klassiska framställningar av sådana danser i arkeologiska artefakter och i populärkulturen, är dessa danser fantasmagoriska. De är en besvärjelse för att ge hopp efter en katastrof och sammankalla de krafter som är nödvändiga för att formera en ny samhörighet. De betonar kollektivets styrka, särskilt när kollektivet inte är på bekostnad av individualiteter.

I grekisk mytologi var Chiron en kentaur som uppfostrades av Apollo. Han lärde Chiron läkekonst, musik och spådom, vilket gjorde honom annorlunda än de andra våldsamma, bångstyriga kentaurerna. När han träffades av en förgiftad pil lämnades han med ett sår som aldrig skulle komma att läka. I astrologi kallas småplaneten Chiron “den sårade helaren” och representerar våra djupaste sår och kapacitet att läka. Tecknet väduren, “Aries” på engelska, representerar egot, viljestyrka, begär och vår inre krigare. När Chiron befinner sig i väduren påminner den oss om våra djupaste inre sår i relation till vår självuppfattning.


Koreografi: Frédéric Gies | Dansare: Samuel Draper, Andreas Haglund, Elizabeth Ward, Declan Whitaker | Musik: Fiedel | Ljusdesign: Thomas Zamolo | Kostym: Grzegorz Matlag | Samproduktion med Inkonst och Weld | Framarbetad i residens på MARC | Med stöd av Kulturrådet och Malmö Stad.

Om Frédéric Gies


Med anledning av Covid-19 genomför vi våra publika händelser med begränsad publik, säkra avstånd och följer folkhälsomyndighetens rekommendationer.


Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm