15+16+17 dec. Weld Company Intensive
Koreografier av Litó Walkey, Matthias Sperling, Georgia Vardarou, Andros Zins-Browne
+ samtal, klasser, gästperformance med Uri Turkenich och Geraldo Si m.m.
Under hösten har Weld Company arbetat i olika konstellationer med inbjudna gästkoreografer. Kompaniet har också bjudit in en ny grupp dansare under namnet Weld Company Extended till att fördjupa sig i kompaniets arbete. Under denna avslutande helg presenteras höstens arbeten i form av föreställningar, samtal och praktik. Intensiven inleds med 13 dansare ur Weld Company 2013-2017 i en utvecklad version av koreografin aswebegin som Litó Walkey skapade tillsammans med Weld Company 2013 som en av kompaniets första gäster. Vi har även bjudit in koreografen Uri Turkenich och Geraldo Si, före detta dansare i Tanztheater Wuppertahl, som i I love my dancers tar oss tillbaks till Pina Bauschs glansdagar och in i framtiden.
——————————————
Schema
Fredag 15 december
- 19.00 Performance: Weld Company + Litó Walkey – aswebegin (full company version)
Med: Caroline Byström, Elias Girod, Sybrig Dokter, Robin Dingemans, Noah Hellwig, Disa Krosness, Marie Fahlin, Robert Malmborg, Kajsa Sandström, Josefine Larson Olin, Per Sacklén, Anna Westberg, Hanna Strandberg - 21.15 Samtal: Weld Company och Litó Walkey
Lördag 16 december
- 12.30 Kaffe
- 13.00 Öppen klass: Weld Company
- 14.00 Samtal: Weld Company Extended
- 15.00 Workshop med Geraldo Si och Uri Turkenich
- 15.30 Paus
- 16.00 Performance: Weld Company Extended + Litó Walkey
- 17.00 Soppa
- 18.00 Performance: Weld Company + Matthias Sperling
- 19.00 Bokrelease: ”No Talking, No Props 2017”
- 20.00 Performance: Weld Company + Andros Zins-Browne
- 21.00 Weld Company Party
Söndag 17 december
- 14.30 Kaffe
- 15.00 Gästperformance: Uri Turkenich + Geraldo Si – I love my dancers
(Läs mer om föreställningen här) - 16.15 Glögg
- 17.00 Öppen klass: Weld Company
- 18.00 Samtal: Weld Company
- 18.30 Litet julbord
- 19.30 Performance: Weld Company + Georgia Vardarou
——————————————
Weld Company 2017
Med restriktionen ’No Talking, No Props’ har Weld Company sedan starten 2013 bjudit in koreografer till att dela med sig av praktiker och metoder inom dans och koreografi för att sedan genom olika former redovisa detta. Ibland genom en enklare föreställningsform, som mer traditionell föreställning eller genom öppna redovisningar med samtal. Som koreograf bjuds man in till kompaniet för att få möjlighet till att prova något nytt, återbesöka äldre arbeten eller att dela med sig av den praktik och det arbete man för tillfället är sysselsatt med.
Weld Company: Caroline Byström, Elias Girod, Sybrig Dokter, Robin Dingemans, Noah Hellwig, Disa Krosness, Marie Fahlin, Sandra Lolax, Robert Malmborg, Kajsa Sandström, Josefine Larson Olin, Per Sacklén, Anna Westberg, Andrea Svensson, Hanna Strandberg
Hösten 2017 inleddes även projektet Weld Company Extended där en ny grupp dansare bjudits in till att fördjupa sig i kompaniets arbete. Weld Company Extended har under hösten arbetat med Rebecka Stillman, Litó Walkey, Sybrig Dokter och Robin Dingemans. Under helgen presenterar de arbetet som de gjort med Litó Walkey och håller i ett samtal.
Weld Company Extended: Elise Nuding, Ursula Nill, Emma Strandsäter, Max Wallmeier, Johan Hillgren
——————————————
Weld Company årsbok ”No Talking No Props”
Som en kompletterande förlängning av projektet Weld Company publiceras årligen boken “No Talking, No Props”, Under Weld Company Intensive-helgen presenteras 2017 års upplaga. Denna och tidigare publikationer finns att köpa hos Weld.
——————————————
Weld Company blog: company.weld.se
Weld Company encyclopedi: treesandoctopusesblog.wordpress.com
Weld Company är initierat- och konceptualiseras av Anna Koch och produceras av Weld i samarbete med nordbergmovement
——————————————
Weld Company gästkoreografer 2017
GEORGIA VARDAROU (GR/BE/ES)
är grekisk koreograf och dansare. Efter utbildning i Athen och vid P.A.R.T.S. i Bryssel har hon arbetat som dansare med Salva Sanchis, Marc Vanrunxt, Cecilie Ullerup Schmidt och Lance Gries samt Anna Teresa De Keersmaeker. År 2011 inledde hon forskningsprojektet ”Hardcore Research about dance as an outcome” som resulterade i ett kort solo med samma namn. Koreograferna Marc Vanrunxt och Salva Sanchis skapade därefter varsitt solo för Georgia som svar på ”Hardcore Research about dance” vilket resulterade i soloföreställning i tre delar med titeln Trigon. Nyligen skapade hon sin första gruppverk Phenomena tillsammans med ljudkonstnären Stijn Demeulenaere och Marisa Cabal Cabeza (Busy Rocks) och därefter gruppverket New Narratives. I båda dessa utgår hon från rörelserna hos varje individuell dansare och utformar koreografin helt utifrån det personliga uttrycket hos varje enskild dansare genom vilket ett nytt narrativ framträder. I det senare verket utvecklat genom att också låta externt material påverka processen. Sedan 2014 ingår hon i D-N-A. som Focus Artist och hennes verk produceras av Kunst/Werk vzw (BE)
MATTHIAS SPERLING (UK)
är koreograf och konstnär verksam i London. Bland hans verk märks arbeten för teater, galleri och museum, videoverk och diverse konstnärliga utbyten på offentliga platser eller på nätet. Hans verk har bland annat presenterats på Tate Modern, Tate Britain, South Bank Centre, Royal Opera House, Dance Umbrella, Nottdance och Spring Dans (NL). Han är en återkommande samarbetspartner till Siobhan Davies, med vilken han har skapat och presenterat verk på gallerier inklusive Barbican, ICA, Whitechapel, Hayward, Tramway och Turner Contemporary.
Född i Toronto 1974, studerade vid Canadian Contemporary Dance Theatre (1984-1993) och fortsatte därefter med studier i filosofi vid universitetet i Kanada innan han kom till Storbritannien för att slutföra sina dansstudier vid Transitions Dance Company at Laban (1997-1998) Han dansade med brittiska kompanier, bland andra Wayne McGregor’s Random Dance (2001-2006) och Matthew Bourne’s Adventures In Motion Pictures (1999-2000) innan han valde att ägna sig åt sitt eget koreografiska arbete. Han var en associerad konstnär vid Dance4 under perioden 2007-2015 och vann 2008 Bonnie Bird New Choreography Award.
ANDROS ZINS-BROWNE (US/BE)
är amerikansk koreograf verksam i Bryssel. Hans arbete består av levande och hybrida miljöer i korsningen mellan installation, performance och konceptuell dans. Genom att pendla mellan scen och utställningsrum utforskar han hur kropp, rörelse och materia kan interagera tills de börjar inkräkta på varandras område. Zins-Brownes föreställningar har presenterats på Centre Pompidou Paris, ICA London, HAU Berlin, MDT Stockholm, Het Stedelijk Museum Amsterdam, De Singel Antwerpen, EMPAC, Troy, New York och Kaaitheater Bryssel samt Impulsfestivalen i Düsseldorf där han också fick Goethe Institute Award för verket The Host. Hans solo Allready Unmade var på uppdrag av Boghossian Foundation och har nyligen framförts på BOZAR Museum i Bryssel och Whitney Museum of American Art i New York. För närvarande turnerar han Atlas Revisited, ett samarbete med bildkonstnären Karthik Pandian baserat på förhållandet mellan frihet och rörelse och de sätt som bildskapandet komplicerar detta förhållande. För detta arbete begav de sig till Marocko för att försöka ”befria” en grupp kameler genom att försöka få dem att utföra ett modernt dansstycke av Merce Cunningham. 2013 grundade Andros The Great Indoors, en förening för konstnärlig forskning och produktion. Han är för närvarande residenskonstnär vid Netwerk, Aaslt fram till 2019.
LITÓ WALKEY (CA/DE)
är av kanadensiskt och grekiskt ursprung, koreograf och utövare baserad i Berlin. Hennes konstnärliga praktik behandlar inskrivna kompositioner som åtkomst och index och bjuder in en relation till performance genom att föreslå processer som omformulerar och omcentrerar naturliga banor av uppmärksamhet. Litó initierade ”as if it’s just about to happen”, en publikation av kollaborativt skrivande skapat genom workshops hållna vid HZT i Berlin. Hennes performance-projekt omfattar A round shadow with three points (2017), A populated soliloquy (2016), aswebegin / Weld Company (2013), Where’s the rest of me? (2012), Like that, Like this (2008), instanded i turn (2006), The Missing Dance No.7 (2005) och wings raised to a second power (2002). Mellan 2002-2009 var Litó medlem i Chicago-baserade performancegruppen Goat Island. Hon har ett pågående samarbete med konstnärer som Boris Hauf, Jeanine Durning, Lucy Cash och Karen Christopher och har arbetat som performer med koreograferna Vera Mantero och Martine Piscani (m.fl.). Litó har undervisat regelbundet vid MA programmet på SODA och BA Dans/ Kontext Koreografi programmen på HZT Berlin sedan dess pilotfas 2007. Hon var även professor huvudansvarig för BA-programmet på HZT från 2013-2016. Hon undervisar på MA koreografi programmet på DOCH Stockholm och är ofta inbjuden att handleda koreografiska arbeten. Litó avslutade sin BA och MA studier i koreografi på konsthögskolan i Amsterdam.