Kids@Weld
Weld producerar årligen ett antal produktioner för barn aktuella på turné eller här på Weld. Med Kids@Weld strävar vi efter att utmana invanda föreställningar om scenkonst för barn, genom att utforska koreografins möjligheter och ge den yngsta publiken ett okonventionellt möte med konsten. Vi vill uppmuntra konstnärliga upplevelser i unga år och bredda förståelsen av dans och koreografi som en konstnärlig social erfarenhet. Kids @Weld har etablerat sig till en del av Weld där rosade barnföreställningar turnerar runt i Sverige och internationellt. Inom kids@weld visar vi samproducerade föreställningar men även andra föreställningar genom vårt samarbete med Dansistan samt oberoende konstnärers projekt.
Aktuellt:
19–21 mars
Anpassad grundskola F-9
TRÄDA TRASSLA TRÅDA…
Av Helena Lambert och Sara Lindström Lindhe
Tisdag 19 mars – Torsdag 21 mars kl 10.00 & 13.00
Weld
Norrtullsgatan 7
Pris 50 kr med kulanpremie
Läs mer och boka på dansistan.se
Kan vi känna medlidande med en hoptrasslad tråd?
Kan vi förnimma silkesfjärilens vingslag genom tygets böljande rörelse?
Kan vi höra skogen tala genom tvinnande papper?
I Träda Trassla Tråda… bjuds publiken in till ett landskap uppbyggt av papper, tyg och trådar. Med visuella, auditiva och taktila grepp omvandlar dansarna successivt landskapet. Gläntor öppnas upp, där materialens levande ursprung och sjudande kraft skymtar fram och kommer till uttryck. En interaktiv lek mellan dansare, material och publik uppstår när trådar trasslas till liv, tyg böljas ut i blom och papper prasslas till trädtunnlar genom rummet.Under föreställningens gång kan publiken välja att stå, sitta, eller ligga ner, bara titta, bara lyssna eller kanske känna på och röra vid något lite grann. I slutet av föreställningen bjuds publiken upp på scenen, där den som vill kan följa dansarnas väg genom landskapet, interagera med och utforska materialen lite närmare.
Träda Trassla Tråda… är ett multisensoriskt verk i gränslandet mellan dans- och konstinstallation, för en ung publik med funktionsvariationer. Föreställningen passar även barn i yngre åldrar, familj och äldre och kan spelas på tillgänglighetsanpassade scener och konsthallar och i tillgänglighetsanpassade större lokaler på t.ex äldreboenden och skolor. Verket kan även presenteras på en konsthall och då upplevas som en visuell, taktil och audiell konstinstallation mellan föreställningarna, öppen för vem som helst att besöka och där besökaren kan komma och gå som hen vill.
Röster om föreställningen:
Vår personal och eleverna tyckte det var jättekul. Så fantastiskt att kunna ta en promenad till något spännande och ovanligt. Eleverna var delaktiga, de blev nyfikna på de olika ljuden och materialen och det de såg. Det drog till sig deras uppmärksamhet och viljan att göra, agera, utforska de olika materialen. Väldigt intressant scenografi som väckte elevernas uppmärksamhet och sinnen. Det var bra att det inte var en specifik handling som skulle följas och pusslas ihop i slutet. …Eleverna blev väldigt absorberade av föreställningen och släppte inte det de såg med blicken…Vi är jätteglada att ha fått den här möjligheten!
Lotta Pettersson, Matteusskolan, anpassad skola åk F-9
Scenograf / Konstnär: Anna Nyberg
Ljudkonstnär: Jan Carleklev
Samproducerat av Weld
Med bidrag från Region Stockholm och Statens Kulturråd
På turné
Skymningsfåglar
En betraktelse om mörkrets betydelse för det levande
Dansföreställningen Skymningsfåglar är en ljud- och rörelseinstallation där vi undersöker mörkret och nattens betydelse för det levande.
Det är en upplevelse där åskådaren, som i skymningen, får ta in hur ljuset avtar och mörkrets dunkla värld tar över. Vi arbetar med den livfulla aktiviteten som pågår i naturen när människan vanligtvis ligger och sover.
I en tid av dygnet runt-konsumtion, ljusföroreningar och klimatförändringar vill vi begrunda mörkret och frågar oss vad människan är i den dunkla naturen. Genom rörelse, text och ljud skapas både vackra och grymma scenbilder där vi låter det mer-än-mänskliga leda oss.
Idé och koreografi: Katja Seitajoki i samarbete med dansarna och Lisen Ellard.
Dansare: Ellen Söderhult, Noah Hellwig och Lisen Pousette
Kompositör: Tomas Björkdal och Lena Swanberg
Text: Alexandra Loonin
Kostym och scenografi: Maline Casta
Ljus: Mira Svanberg
Teknik: Fredrik Glans
Sömmerska: Lotta Danfors
Konstruktör ljusskulpturer: Rolf Schuurmans
Produktion: Arena Baubo
Foto: José Figueroa
Idé och koreografi: Katja Seitajoki i samarbete med dansarna och Lisen Pousette
Dansare: Ellen Söderhult, Noah Hellwig och Lisen Ellard
Kompositör: Tomas Björkdal och Lena Swanberg
Text: Alexandra Loonin
Kostym och scenografi: Maline Casta
Ljus: Mira Svanberg
Foto: Jose Figueroa
Teknik: Ronald Salas
Sömmerska: Lotta Danfors
Konstruktör ljusskulpturer: Rolf Schuurmans
Produktion: Arena Baubo
Skymningsfåglar görs i samarbete med SITE, Weld, DansPlats Skog, Skeppsholmsstudion och Gula Villan. Med stöd av Konstnärsnämnden, Kulturrådet, Stockholms Stad och Region Stockholm.
Hundgöra
av och med Tova Gerge och Britta Kiessling
För människor och fantasihundar från 5 år och uppåt
Vi har gjort många hundar i den här föreställningen. Allihop är till er:
Roliga hundar och ledsna hundar. Små och stora hundar. Hundar som stannar, och hundar som sliter sig loss. Hundar som kommer och försvinner, hundar som är hungriga, som är med i popband, fornegyptiska hundgudar och hundar som ger dåliga råd. Rufsiga och tufsiga hundar. Hundar som älskar för mycket eller för lite. Hundar som inte gillar människor så mycket. Hundar som måste hålla sitt eget koppel. Hundar som måste vakta hela natten på dem de bryr sig om. Och hundar som äntligen kan somna när man kliar dem bakom örat. Era hundar, våra hundar, allas inre hundar.
Föreställningen innehåller dans och sång och lite prat, men har ingen historia, bara många olika hundar.
Weld
Norrtullsgatan 7
För förskoleklass – lågstadie
27 september kl 09.30 och 11.00
29 september kl 09.30 och 11.00
Mer information om bokning av skolföreställning kommer
Familj
Lördag 30 sep 15.00 och 17.30
Söndag 1 okt 13.00 och 15.00
Boka: book.weld.se
Av och med: Tova Gerge och Britta Kiessling
Kläder och mask: Ziggi Willpower
Ljus, rum och bild: Ekaterina Lukoshkova
Ljud: Elize Arvefjord
Clownkonsulent: Virginia Librado Gallego
Med stöd av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Stockholms stad
Samproduktion: Nyxxx, Skogen och Weld
Tack till: Zebradans
Foto: José Figueroa
Jag är som skogen fast annorlunda
En interaktiv föreställning där barn (4-6 år) genom ljud, rörelse och berättande får upptäcka och undersöka skogens hemligheter i en skogsglänta.
Föreställningen öppnar sinnen och är en lekfull naturupplevelse som väcker tankar om människan och djurens sätt att leva i naturen. Musik, ljud och dans skapar förtrollande möten mellan barn och natur.
Jag är som skogen fast annorlunda börjar med att publiken samlas vid en skogsglänta. Tre dansare leder barnen genom upplevelsen i skogen där en ljudatmosfär omfamnar barnen. Genom rörelse och lek får barnen undersöka platsen på ovanliga sätt och finna nya perspektiv på naturen och skogens skatter.
Hela föreställningen spelas utomhus i skogen. Kläder efter väder!
Tag gärna med matsäck att äta i skogen efter föreställningen!
Föreställningslängd 35 minuter
Räkna med en timme totalt
Idé och koreografi: Katja Seitajoki i samarbete med dansarna
Kompositör: Tomas Björkdal
Medverkande: Destiny af Kleen, Marcus Baldemar och Katja Seitajoki.
Kostym: Maline Casta
Text: Katja Seitajoki
Röster: Bengt CW Carlsson, Judith Israelsson Casta, Esmilda Adzuki Dallard
Produktion: Arena Baubo
Samproduktion: Weld
I samarbete med Art Lab Gnesta, Skeppsholmsstudion och GulaVillan.
Med stöd av Statens kulturråd och Region Stockholm.
OMP
OMP är en föreställning av barn för barn i åldern 8 till 11 år. Ett team på fyra internationella danskonstnärer har träffat över 500 barn för att samla idéer om dans och konst som intresserar dem. Nu är föreställningen med alla underbara idéer och energier som vi fick av barnen klar!
Resultatet är en underhållande och tankeväckande föreställning, faktiskt fyra föreställningar! Det fanns så många idéer att vi fick göra flera korta verk! Arbetet med att bjuda in barnen till handlingsfrihet kommer att fortsätta där barnen får träna sina demokratiska, fysiska och fantasifulla muskler.
Föreställningen avslutas med omröstning kring de fyra styckena, där slutna omröstningar leder till en kreativ workshop för barnen där kan föreslå nya idéer och ta del av vad de såg konstnärerna presentera.
Det är ett sätt för barnen att utforska demokrati, förstå konsten och få förtroende för den kunskap de kan utveckla genom att samarbeta och delta i dansen och konsten.
Skapad och koreograferad av över 500 barn vars idéer har tolkats och framförs av:
Escarleth Romo Pozo, Marcus Doverud, Petra Söör, Robin Dingemans
Majula Drammeh utvecklade också tolkningen tillsammans med teamet och arbetade som dramaturg.
Ljusdesign tolkad av: Ronald Salas
Scenografi & kostym tolkad av: Anita Honart
Musik & ljud tolkat: Manuel Pinheiro
Initierad och producerad av & Andra Fåglar, med stöd från Kulturrådet, Stockholm Stad och Weld.
Wig Show
Robin Dingemans
Robin Dingemans nya dansäventyr Wig Show i vilken två dansare får 56 peruker att leva, ljuda och förändra oss alla. Föreställningen görs i två versioner, för barn i åldern 3-5 år en för barn i åldern 6-11 år.
Två dansare och 56 peruker ljuder. Fnittriga, snirkliga ljud flyter som pärlor. Rakt, böjt, snott och tvinnat. Långt, kort, upp och ner. Vi tycker om att forma oss själva: våra röster, vårt hår och våra kroppar. Perukerna avslöjar vilka vi är. Och kanske känner du igen oss!
En samling peruker tar oss med på en resa där ljud och rörelser uppfinns – och du gör det också. En glad resa om under vilken vi uppfinner oss själva, när vi växlar och vrider, åldras och växer. För barn, vuxna och deras sjungande ljudande hår.
Wig show är skapad av koreografen, dansaren och danspedagogen Robin Dingemans. Med dans som utgångspunkt skapar han fantasifulla föreställningar för barn och vuxna. Robin töjer på gränserna för koreografi och samarbetar ofta med både illustratörer, videokonstnärer, dramaturger, dansare och författare. I hans föreställningar finns ofta ett filosofiskt perspektiv eller utforskande tema.
Med: Robin Dingemans, Anna-Helena McLean
Koncept, röstkoreografi och regi: Yvon Bonenfant
Ljus och produktionsledning: Ricardo da Fonseca/RDF Lighting
Koreografi: Robin Dingemans
Producent (UK): Mary Paterson
Producent (SE): Robin Dingemans
Med stöd av Arts Council England Grants for the Arts, University of Winchester & University of Cork, Kulturrådet, Stockholm Stad och Region Stockholm
Samproducerad av Weld (Stockholm) och The Place (London).
Extrem(is)t Kul
En dansclownföreställning för barn i åldern 7-12 år
av Robin Dingemans
Tänk – att en pajas kan vara så kul, samtidigt som seriösa människor ibland är stora dummerjönsar. Vi möter tre coola, dansande, skojande clowner som gör musik och hittar på nya saker i sitt levande laboratorium där de testar var gränsen för det överdrivna går. I kaoset finns källan till alltings möjlighet och hopp.
I Extrem(is)t Kul tar vi på oss narrens glasögon och frågar oss hur vi människor kan fungera tillsammans trots våra olika synsätt, tankar och historier. Barnen dras successivt in i föreställningen tills de till slut är med och skapar musik och dansar tillsammans med artisterna.
Skapad av koreografen, dansaren och danspedagogen Robin Dingemans. Med dans som utgångspunkt skapar han fantasifulla föreställningar för barn och vuxna. Robin töjer på gränserna för koreografi och samarbetar ofta med både illustratörer, videokonstnärer, dramaturger, dansare och författare. I hans föreställningar finns ofta ett filosofiskt perspektiv eller utforskande tema. Robin är född och uppvuxen på Aotearoa, Nya Zeeland. Han har en lång karriär som dansare i Europa med bland annat Fevered Sleep, Station House Opera och DV8 Physical Theatre. Nu är han baserad i Sverige.
Koreografi: Robin Dingemans
På scenen: Li Molnar Kronlid, Elisa Gallo Rosso & Dor Frenkel
Kompositör: Manuel Pinheiro
Scenografi, kostym: Josefin Hinders
Ljusdesign: Ronald Salas
Kommisionerat av Rum för Dans, Halland och Weld, Stockholm.
Med stöd av Kulturrådet, Stockholm Län och Stockholms stad.
The Garden Of Spirited Minds
av Dalija Acin Thelander
The Garden Of Spirited Minds riktar sig till bebisar (0-12 mån) och är både en dansföreställning, skulptural installation och ett multisensoriskt verk. Här blandas organiska former med rörelse, dans, musik, ljud o doft i en upplevelse för alla sinnen. Här bjuds de allra minsta och deras föräldrar in till att röra sig fritt och utforska genom aktivitet eller vila. Ni kan komma och gå som ni vill under installationens öppettider. Ni får gärna stanna länge!
Koncept och scenografi: Dalija Acin Thelander
Koreografi: Dalija Acin Thelander i samarbete med Noah Hellwig
Framförd av: Noah Hellwig och Dalija Acin Thelander
Musik: Thomas Jeker
Ljusdesign: Dalija Acin Thelander och Ronald Salas
Med stöd av: Statens kulturråd, Stockholms stad, Stockholms läns landsting, Konstnärsnämnden, Seanse (NO) och Weld
Tidigare produktioner
Dörren
av Robin Dingemans
Dörren är en dansföreställning för barn 2-6 år som lekfullt berättar om vad som kan finnas bakom en dörr och hur en dörr genomgår en förvandling. Att öppna dörren kan vara början på något nytt – ett äventyr, en lek, en väg till en ny värld. Dörren leder från ett rum till ett annat. Ska vi öppna dörren tillsammans?
Genom en lek med fantasi, kropp och musik är föreställningen Dörren både ett svar på barnens fantastiska och underbara livskraft och ett försök att göra dem medvetna om den. Att uppmuntra dem till att njuta av, utnyttja och omfamna denna inneboende kraft. Dörren handlar om hur fantasin ger oss en möjlighet att gå från inget till något, från ingenstans till någonstans. Den svensk-brittiska koreografen Robin Dingemans fick uppdraget att skapa föreställningen som en del av ett internationellt arbete med att få erfarna samtida konstnärer att skapa konstnärligt kvalitativa och utmanande konstverk för barn.
Koreografi: Robin Dingemans Framförd av: Alex Nagy och Moa Autio Dramaturgi: Lou Cope Designer: Joao Carreiro Kostym: Erik Annerborn Kompositör: Manuel Pinheiro
Föreställningen är skapad på uppdrag av South East Dance, DanSCe Dialogues och Weld samt finansierad av Englands kulturråd.
Sensescapes – Se, känn och hör!
av Dalija Acin Thelander
En performance för barn 3-18 månader av Dalija Acin Thelander
En koreograferad konstinstallation för de allra minsta barnen av Dalija Acin Thelander, som utgår från och riktar sig till babyns intresse för abstrakta begrepp och former. Med hjälp av ljus och ljud har Dalija skapat en drömvärld som du och din baby får dyka in i, utforska och upptäcka tillsammans.
Produktionen hade premiär på Weld c/o Moderna museet och spelade 2-7 juni 2015 för förskolor och allmän publik. Sensescapes finns tillgänglig för turnéspelningar.
….. ’Perception is object and objective’ James Turrell
Sensescapes är en performance som vill ge spädbarn i åldern 3-18 månader och deras föräldrar en koreograferad, interaktiv upplevelse för flera sinnen. Den är tänkt som en installation eller ett miljöbygge där de olika beståndsdelarna riktar sig till syn, känsel och hörsel och gör publiken delaktig med fysiska rörelser och förnimmelser. Sensescapes utlöser en noga komponerad, sammanlänkad händelsekedja vars syfte är att engagera publiken, väcka deras nyfikenhet och uppmuntra dem till att aktivt delta i ett landskap fullt av intryck.
Performancemiljön är utformad för att utmana våra invanda föreställningar om estetetik för bebisar. Uppbyggd av ett antal sammankopplade men skilda ”element” som är utspridda i rummet utan den vanliga uppdelningen mellan publik och scen. De olika elementen pekar på en egen och annorlunda innehållskonstellation (föremål, ljud, rörelser, ljus) med tonvikt på en särskild sorts sinnesintryck. Händelser som utspelar sig inom de olika segmenten överensstämmer med andra, överlappar eller sker i en speciell ordningsföljd som speglar performancens ickelinjära dramaturgi.
De olika föremålen är tillverkade av material som ger olika intryck. De ger upphov till både förnimmelser och rörelser och eftersom de är kopplade till andra element uppmuntrar de varseblivning och samspel. Dansen erbjuder ett konkret perspektiv på kropparnas rörelser och inbördes förhållanden, och dansarnas närvaro speglar den gemensamma upplevelsen och interaktionen. Musiken projiceras tredimensionellt: varje ljudkälla alstrar en enskild del av kompositionen som placeras på olika positioner i installationen. Ljussättningen är utformad för att styra publikens uppmärksamhet och peka på olika tänkbara vägar för att röra sig genom det gemensamma rummet. Sensescapes strävar efter att utmana invanda föreställningar om scenkonst för barn och utforska koreografins möjligheter i syfte att ge den yngsta publiken ett okonventionellt möte med konsten.
Sensescapes vill understryka vikten av konstnärliga upplevelser i unga år och bredda förståelsen av dans och koreografi som en både konstnärlig och social erfarenhet.
Idé och koreografi: Dalija Acin Thelander
I samarbete med- och framförd av: Kristine Slettevold, Josefine Larson Olin och Peter Mills
Musik: Anja Djordjevic
Scenografi: Dalija Aćin Thelander i samarbete med Erik Annerborn och Jens Sethzman
Ljusdesign: Dalija Aćin Thelander i samarbete med Ronald Hessman
Kostym: Erik Annerborn
Samproducerat av Weld (Stockholm) och Kulturhuset Spira (Jönköping) Med stöd av: Kulturrådet, Stockholms Stad och Konstnärsnämnden
Som en av 12 produktioner blev Sensescapes utvald att spela på Swedstage 2016. Swedstage är ett showcase med syfte att presentera svensk scenkonst för internationella festivalarrangörer, inköpare, programläggare, teaterchefer. Festivalen arrangeras av Svenska ASSITEJ och Teaterunionen.
Uppochned
av Dalija Acin Thelander och Keren Levi
För barn 3-5 år.
Följ med på ett äventyr där barnen både är åskådare och aktivt medverkade till att skapa berättelser och bilder. Uppochned är en resa från rummet till objektet, från objektet till kroppen och vidare till dansen. Med hjälp av videoprojektioner skapas oväntade händelser, där barnen själva kan följa sin interaktion med varandra och med objekt till nya lekfulla perspektiv.
”Intelligent och sinnrikt genomtänkt” / DN
”Formsäkerheten är slående” / Expressen
Så här skrev Aftonbladets Loretto Villalobos när Uppochned visades första gången på Belgrads teaterfestival: Svenskanknutna koreografen Dalija Acin Thelanders Upside down för barn i förskoleåldern blir som ett andrum i ett performance som väcker andra universella mänskliga instinkter till liv: fantasin, upptäckarlusten och leken. I en samtid så fyllt med det fula blir en sån här påminnelse det mest radikala och gränsöverskridande som man scenkonstmässigt kan åstadkomma.
Idé och Koreografi: Dalija Aćin Thelander (RS/SE) och Keren Levi (IL/NL)
Musik: Tian Rottveel (NL)
Medverkande: Noah Hellwig, Ellen Söderhult och Caroline Byström
Foto: Petter Cohen
Samproducerad av:(Belgrade, Serbien), Little Theatre Dusko Radovic (Belgrade, Serbien), Arts Station Foundation by Grazyna Kulczyk (Poznan, Polen), De Stilte – Theatre for children (Breda, Holland) och Weld (Stockholm)
Med stöd av: Kulturrådet, Stockholm stad, Stockholms läns landsting samt Serbiens kulturdepartement. Uppochned är berättigad till Kulanpremien. Kulturförvaltningen subventionerar fri scenkonst inom Stockholms Stad.
SPÅRA
/ MELO
En vandring genom snögraffiti, tunnlar och väggklätterdans med Livekonstkollektivet MELO SPÅRA är en vandring genom snögraffiti, tunnlar, avtryck och väggklätterdans. Barfota genom ett landskap av mattor förflyttar sig publiken runt i rummet, till nya perspektiv och sätt att delta i upplevelsen. Tillsammans med MELO skapar barnen ljud, förändrar scenrummet och lämnar avtryck. Spåra vill förmedla lust till eget skapande och förstärka medvetenheten om rörelse, rumslighet och kroppskännedom. Vi arbetar med ett format där barnen befinner sig mitt i verket, både som betraktande inifrån och som medverkande i föreställningens utförande. Estetiskt arbetar vi med former, färger och rörelser som inte föreslår någon ordbaserad eller teatral handling – vi vill ge barnen möjlighet att uppleva koreografi, rum och ljud som inte berättar en historia.
Något Annat
– En dansföreställning för barn från 4 år.
Av Adele Essle Zeiss & Josefine Löfblad
När Sara skulle dricka te, hände något annat… Fåtöljen, bordet kunde gå och se, och tiden hade stannat… En stunds tedrickning tänjs ut i tid och rum för att ge plats åt dansande figurer gjorda av koppar, möbler och kläder. Med en dansare och en dockspelare på scen förvandlas en vardagssituation till en surrealistisk upplevelse där tingen får rörelsespråk, röster och liv. Kanske blir de Något Annat?
Koreograferna Adele Essle Zeiss och Josefine Löfblad arbetar, liksom i deras tidigare föreställning ”Något”, med att levandegöra ting. I samarbete med en dockmakare/ dockspelare, två musiker och en scenograf/ ljusdesigner har de här vänt blickarna mot föremålen som omger oss i vardagen.
Koreografi: Adele Essle Zeiss & Josefine Löfblad
Scenbild: Josefin Hinders & Jenny Bjärkstedt
Musik: Lisa Nordström och Lisen Rylander Löve
Medverkande: Sara Larsson Fryxell & Jenny Bjärkstedt Ett uppföljningsmaterial med förslag på hur barnen kan skapa själva med utgångspunkt i föreställningen ingår. Något Annat samproduceras med Autopilot med stöd av Kulturrådet och Uppsala Kommuns Kulturnämnd
Kartongbyn
av Marie Fahlin och Jenny Berntsson
Hur kommer ditt hus att se ut, eller är det en koja? Vad finns i din by – eller är det till och med en stad – och vilka bor där? Vad händer om ett hus rasar? Ska man bygga ett nytt och ska det se likadant ut som det gamla? Ni bestämmer och bygger tillsammans! Gå på upptäcktsfärd i er nya värld, följ stigarna, hitta din väg. Ibland leder stigarna till en återvändsgränd. Vad gör man då? Vad är Kartongbyn?
Kartongbyn är en workshop som riktar sig till barn mellan 5 och 7 år efter en idé av koreografen Marie Fahlin och skulptören Jenny Berntsson.