12+13+14+15 sep. In tune / Rebecca Chentinell (SE)
In tune you are aligned with nature and the universe. Fiber speeds circuits your nerves and veins. Eyeballs flicker. Your body and mind becomes extended and outsourced. Clouds and instant browsing feeds the memory. The awakening of the third eye makes a great companion and situates a mediating dialogue between the inner and outer. The known and unknown. You are traversing in time and space fluidly, past and future seems to coexist. The world is at your feet. You are surfing. Becoming one with the wave – web – world.
In tune utforskar koreografi som sfär, parallellt med och influerad av dagens relation till internet och det spirituella. Genom processer av inkänning och uppkoppling, exponeras koreografiska element genom omedelbar mediering.
In tune öppnar sig som en cyklons öga och bjuder in till en lugn reträtt i stormens centrum. En plats för perceptivt medvetande, i samklang med den universella frekvensen som flödar genom och likställer alla levande varelser och cyborger.
12 september kl 19.00
13 september kl 19.00
14 september kl 19.00
15 september kl 16.00
Weld, Norrtullsgatan 7
Boka: book.weld.se
Av och med:
Koreograf Rebecca Chentinell
Kompositör Félicia Atkinson
Ljussättare/scenograf Jens Sethzman
Dansare Aron Blom
Dansare Robert Malmborg
Dansare Linnéa Martinsson
Dansare Hanna Strandberg
Verket har arbetats fram i nära samarbete med dansare, kompositör och ljussättare/scenograf. Koreografi och rekvisita i samarbete med dansarna. Kostym i samarbete med Linnéa Martinsson.
Samproducerat av Weld
I samarbete med Kummelholmen
Med stöd av Konstnärsnämnden, Fylkingen, EMS, c.off
Rebecca Chentinell
är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och det forskningsbaserade mastersprogrammet vid ArtEZ University of the Arts, Nederländerna. Chentinells konstnärliga praktik rör sig i en utökad förståelse av koreografi och utforskar alternativa sätt att arbeta med, producera och presentera dans och koreografi; som dansare, koreograf och curator. I sina verk undersöker Chentinell konstens och koreografins subversiva potential i förhållande till vår neoliberala tid.
2012 grundade Chentinell Koreografiska Konstitutet tillsammans med Marie Fahlin genom vilket de curaterar projekt och festivaler samt publicerar Koreografisk Journal.
Félicia Atkinson
Den parisiskfödda konstnären Félicia Atkinsons mångfacetterade arbete omfattar konst och musik genom improvisation, science-fiction, komposition, chans, noice, abstraktion och poesi. Hennes ljudpalett bygger på elektronikens historia, musique concrète, fältinspelningar och improvisation genom användning av synthesizers, gitarr och piano, abstrakta distorsioner, text-ljud och infrabas. Félicias senaste album «The Flower and the Vessel» 2019 och «Hand in Hand» som släpptes 2017 på Shelter Press har genererat mycket nyfikenhet, spänning och fascination, i engelska Fact Magazine skriver man att Atkinson tar ”den föråldrade teknikens borttynande klagan, sprickorna och stammandet i hennes egen röst, det atonala skramlet av intuitivt spelade instrument – och skulpterar dem till fläckfria vinjetter som rotar sig djupt i sinnet. Liksom den dystopiska science fiction som den hänvisar till, är «Hand i Hand» förtrollande, intensiv, meditativ och ibland djupt oroande.”
Jens Sethzman
började skapa sina egna konstnärliga verk i början av 90-talet med fokus på ljus och måleri som främsta källor och har sedan dess arbetat i huvudsak med samtida koreografi och teater. Hans scenografiska arbete har legat i framkant av den teknologiska utvecklingen inom ljus och dess arkitektur. Sethzmans visuella uttryck kännetecknas av precisa estetiska rum där du upplever ljus som ett medium i sig och dess irrationalitet, musikalitet och matematik.
Aron Blom
är född och uppvuxen i Stockholm. Han studerade på Kungliga Svenska Balettskolan (2004-2006) och P.A.R.T.S (2006-2010). Aron har arbetat som dans- och performancekonstnär i olika projekt bl.a. Cesena (2011) och Golden Hours (As you like it) (2015) av Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas, La Substance, but in English (2014) av Mårten Spångberg och Middleworld (2015) av Aron Blom & Mikko Hyvönen. Han är certifierad MovNat/Naturlig Rörelse instruktör och har arbetat med skolor, företag och privatpersoner. 2019 blev han färdigutbildad Natur Guide och har arbetat tillsammans med föreningen Naturliv.
Robert Malmborg
har som dansare bland annat arbetat med Bounce streetdancecompany, Ensemble Batsheva, Sharon Eyal & Gai Behar, Fredrik Benke Rydman, Pontus Pettersson och Adam Linder m.fl. Han är en del av Weld Company och kommer i vinter arbeta på Betty Nansen Teatret i Köpenhamn. 2018 arbetade han fram och framförde dansföreställningen The place where the fire is kept på Dansens Hus.
Linnéa Martinsson
är en dans och performance konstnär, låtskrivare, artist och certifierad Reiki-healer. Hon är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan (2004-2007). Som dansare har hon bl.a. medverkat i Morpho Z av Virpi Pahkinen, Really good music av Juli Reinarts, Love Shrine & Your Majesty part 1 av Marcus Baldemar, Epic, The Nature och La Substance, but in English, av och med Mårten Spångberg. Som låtskrivare och artist skriver hon till andra och till sitt artistalias Lune. 2019 startade hon labeln Play Human som hittills släppt två Lune~singlar.
Hanna Strandberg
jobbar som dansare och har tidigare arbetat med bl.a. Eliisa Erävalo i Prophetic dances, Mårten Spångberg i The Nature och La Substance, but in English och The Internet, Västmanlandsteatern och Cirkus Cirkör i Horisonter och Ellen Söderhult i Shane et al. m.fl. Hon är sedan 2015 en del av Weld Company.