15+16+17 feb. Ömma Arkiv / Anna Bontha
15 februari kl 19.00
16 februari kl 15.00
17 februari kl 18.00
(OBS Samtal efter föreställningen den 17 februari. Läs mer nedan!)
Weld
Norrtulsgatan 7
Boka: book.weld.se
Ömma Arkiv
tradition (latin tradiʹtio ’det som överlämnas’)
Vad är en tradition? Ömma arkiv är ett poetiskt undersökande av frågan, inte som en teoretisk reflektion utan som en praktisk nyskapelse av vad erfarenheten av en tradition kan vara.
I den svenska folkdansen följer dansen av tradition cirkeln motsols. I Ömma arkiv följer och upprepar dansarna denna cirkelrörelse. Efter var gång sker små förskjutningar. Denna dans skapar så sina helt egna traditioner och sätt att göra på.
Precis som mycket av vår historia och kunskap går i arv genom berättelser, lekar, vanor och sedvänjor prövar dansarna olika sätt att föra vidare, tradera, översätta, tolka. Föreställningen befinner sig långt borta från dansarkivens rationella kategoriserande. Metoderna är inexakta och subjektiva, förlitar sig på föränderliga sinnesintryck, deras arkiv är deras egna åldrande, glömska kroppar.
Efter föreställningen den 17 februari sker ett samtal mellan Anton Schneider (dansare och danspedagog i folkdans), Magnus Rodell (docent och lektor i idéhistoria), Anna Bontha (dansare och koreograf) och Dinis Machado (dansare och koreograf).
Koreografi: Anna Bontha
I konstnärligt samarbete med: Anton Schneider, Hanna Bylund och Linnea Aall Campbell
Dansare: Anton Schneider, Hanna Bylund och Anna Bontha
Musik bearbetad och framförd av: Linnea Aall Campbell
Ljus: Christian Antila
Yttre öga: Linda Adami
Ömma arkiv är en samproduktion med Weld och residens hos C.off och stöds av Stockholms stad.
ANNA BONTHA
arbetar med dans, koreografi och performance, i ofta tvärkonstnärliga sammanhang. Huvudfokus ligger på skapandet av egna verk, ensam eller tillsammans med andra. Anna är utbildad på DOCH, och har gått författarskolan på Nordens Folkhögskola Biskops Arnö. Hennes konstnärliga arbete är en ständig prövning av hur formen kan bli omvandlad i den performativa akten. Konst är då en händelsen, en tillgång till det oformade, en process. Den konstnärliga produktionen ligger ibland i skärningspunkten mellan konst och pedagogik, eller ännu hellre, att se konst som en kunskapsform.
LINNEA AALL CAMPBELL
är en mångsidig folkmusikfiolist. Hon är fast medlem i den feministiska indie/folk-trion Beata Bermuda, filmiska folktrion Lajka, folkbarocka Lynx Ensemble och det svensk/danska folkfusion-storbandet Spöket i Köket. Linnea är bland annat utbildad vid Kungl. Musikhögskolan, Musikkonservatoriet i Falun, Högskolan för Scen och Musik och Malungs folkhögskola.
ANTON SCHNEIDER
är dansare och danspedagog med rötterna djupt rotade i svensk folkmusik och folkdans. I sitt dansande söker han ett uttryck med kvalitéer som är unika för folkdansen i tyngd, flöde och en kropp grundad i musikalitet. Genomförda utbildningar är folkdansutbildningen på Dans- och cirkushögskolan i Stockholm och folkdanslinjen på Väddö Folkhögskola.
HANNA BYLUND
är dansare, skådespelare och musiker, utbildad vid bland annat Stockholms Dramatiska Högskola, Eric Sahlström Institutet och Gotlands Dansutbildningar. Har de senaste åren setts bland annat på Västanå teater, Boulevarteatern och i cirkuskompaniet Teatró Baó.
Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm