16–19 dec. L’Après-midi D’une Faune / Dinis Machado (SE/PT)

L’Après-midi D’une Faune är ett solo för dansaren Mandi Tiukkanen av koreografen Dinis Machado med originalsoundtrack av Godill.

I den här dansen undersöker de och ställer frågor om en butch-femininitet som skulle finnas i Machados kropp, oftast misstolkad som en manlig manifestation. De går vilse i denna koreografiska och intima labyrint där sökandet efter det feminina också innebär den fysiska omöjligheten att definiera det. Den här dansen utspelar sig där Mandi lånar ut sin kropp för att materialisera Machados transfeminina subjektivitet, och Machado i sin tur bygger ett rum för Mandis kropp, ett feminint som sällan föreställts och materialiserats i den samtida dansens historia och stadier.

L’Après-midi D’une Faune behandlar en kvinnlighet som överstiger individuella kroppar, som en kollektiv och social könsupplevelse som sker mellan kroppar och på de platser där de korsas och möts, i sättet de ifrågasätter och aktiverar varandra. Om hur vi kan erbjuda platser där andra kan få bli till närmare hur de föreställer sig själva.

Godills musik varken vägleder eller följer denna Faune, utan ackompanjerar henne snarare medan hon dagdrömmer, som en syster eller en besvärjelse för promenaden i denna älvlika fotgängares dans.

L’Après-midi D’une Faune handlar också om intimiteten i den feminina mångfalden av de tre kroppar som skapade den. Det handlar om att hävda platsen för denna pastorala eftermiddag och för dess subjektivitet, för dess drift, självutlevda sexualitet och autonomi. Det är ockupationen av ”ett eget rum”.

L’Après-midi D’une Faune handlar om en transupplevelse lika konkret som andlig.

Konstnärlig ledning och koreografi: Dinis Machado
Dans: Mandi Tiukkanen
Original Soundtrack: Godill

Samproducerad av Weld, MARC, ZDB (Lisbon) och Companhia Instável / Teatro Municipal do Porto within Palcos Instáveis.


DINIS MACHADO (SE/PT)
(They, Ela, Hen)

Född i Porto 1987. Bosatt i Stockholm sedan 2012. Machado arbetar som koreograf sedan 2007.

Machado innehar MA i koreografi vid DOCH (Stockholm) dir. av Jefta Van Dinther / Frederic Gies; Slutförde programmet för oberoende studier vid Maumaus – Visual Arts (Lissabon) under ledning av Jürgen Boch; Har en BA i teater av ESTC (Lissabon); Studerade balett och samtida dans vid Balleteatro (Porto) från 1994 till 2002.

2020 tilldelades Machado Birgit Cullbergs Stipendium av Konstnärsnämnden/Konstnärsnämnden. Hens verk Site Specific For Nowhere och Cyborg Sunday ingick i Moderna Museets fyråriga Modernautställningen 2018. 2013 fick hen life Long Burning-samproduktionen av Cullberg Ballet för hens projekt Black Cats Can See In The Dark But Are Not Seen. Verket framfördes inom [8:tension]-serien på ImPulsTanz 2014.

2016 beställde kompaniet Ballet Contemporâneo do Norte i Portugal verket ”In a Manner of Speaking” av och utsåg hen till inbjuden curator för år 2017. Genom detta partnerskap utvecklade hen ett program med en serie om tre verk av de svenska koreograferna Rebecka Stillman, Litó Walkey och Anna Pehrsson.

I samarbete med den svenska bildkonstnären Conny Karlsson Lundgren utvecklade Machado videoverken (Dissident) Dance Actions (2017) utställda på Moderna Museet Malmö, och Gesture / Labor / Leisure (2018) som ställdes ut på Haninge Kulturhus. 2017 skapade Anna Koch i samarbete med Machado en föreställning som presenterades vid invigningen av den första utställningen av Corina Opreas curatorprogram för Konsthall C. Under 2018 utvecklade hen videosamarbetet Scener härifrån med bildkonstnären Sebastian Dalqvist som visas kl. Art Lab Gnesta.


Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm