16+17 feb. Weld Extended på Dansens Hus

Weld Extended är en förlängning av projektet Weld Company. Här möts dansare och koreografer av olika åldrar och erfarenheter i ett gemensamt utforskande. Premiären av Chiron in Aries, Recital #4 på Dansens Hus är fortsättningen på en serie danser som tidigare visats på Weld med Frédéric Gies egen ensemble. Denna gång är det istället en ny konstellation danskonstnärer, både nya och välbekanta och inom ramen för Weld Extended som bildar ensemble.


16 februari kl 19.00
17 februari kl 19.00

Elverket
Linnégatan 69, Stockholm

Biljetter via Dansens Hus 

Premiärfest med DJ Fiedel i foajén efter föreställningen den 16 februari.

Samtal med publiken i foajén 17 februari.

Ställ dina frågor till gruppen!
Medverkande: Frédéric Gies, Anna Koch, Elise Brewer, Brittanie Brown, Gergo D.Farkas, Nefeli Gioti, Andreas Haglund, Maria Naidu, Anna Pehrsson

 


Koreografin Constellations and alliances: Chiron in Aries, Recital #4 bjuder in till en värld där dansen skulle kunna komma från ett imaginärt förflutet eller en imaginär framtid. Danserna har komponerats samman som om de vore folkliga, rituella danser och leker med olika konstellationer i förvandling. Det vilda oregerliga och det mjuka flätas samman. Stycket uppfinner sin egen mytologi. Vilka konstellationer och allianser samlar oss idag? Kan allianser och konstellationer förändra, ge oss hopp och bygga broar? Gies koreografier ligger precis på gränsen där gammalt och nytt skaver mot varandra. Vad uppstår i denna friktion?

Stycket är det fjärde kapitlet i danscykeln Chiron in Aries, som hänvisar till den grekiska mytologin och dess absorption av astrologin efter Warriors: Chiron in Aries, Recital #1 (2020) och Hope: Chiron in Aries, Recital #2 (2021) och Barricades and Legacies: Chiron in Aries, Recital #3 (2022)

I den grekiska mytologin var Chiron en kentaur som uppfostrades av Apollon som invigde honom i läkekonst, musik och profetia, vilket gjorde honom annorlunda än de andra våldsamma och oregerliga kentaurerna. När han träffades av en förgiftad pil fick han ett sår som aldrig läkte. Inom astrologin kallas den mindre planeten Chiron för ”den sårade helaren” och representerar våra djupaste sår och vår förmåga att läka.


Koreografi: Frédéric Gies
Dans: Elise Brewer, Brittanie Brown, Gergo D.Farkas, Nefeli Gioti, Andreas Haglund, Maria Naidu, Anna Pehrsson.
Musik: Fiedel
Ljusdesign: Thomas Zamolo
Kostym: Grzegorz Matlag
Produktion: Weld i samarbete med Dance is ancient
Samproduktion: Dansens Hus

Med stöd av Kulturrådet, Region Stockholm, Stockholms stad


Weld Extended
är en förlängning av Welds projekt Weld Company som startade 2013 som en institutionell kritik för att finna nya former för hur ett danskompani kan verka och utvecklas tillsammans. Det experimentella projektet har arbetat med det som formar dans och koreografi som område; kunskapsöverföring, traditioner, historia och utveckling. Unga och etablerade koreografer har bjudits in till att skapa nya koreografiska verk, i nära samarbete med kompaniets dansare. Dansare i ett brett åldersspann har undersökt vad ett danskompani kan vara i dag, i mötet med material, estetiker, koncept, koreografer och kontexter, men också hur man kan förhandla kring allas respektive olikheter och samtidigt ge stöd till och utveckla den enskilda dansaren/ koreografen för att stärka en gemenskap och respektive yrkesroll. Med både korta och längre koreografiska processer till färdiga föreställningar i mindre och större format, har ett antal dansare av olika åldrar, kunskap och erfarenheter arbetat tillsammans med svenska och internationella koreografer på svenska och internationella scener. Efter 10 års verksamhet är projektet nu under omprövning. Just nu är det Weld Extended som tar projektet framåt.


Frédéric Gies (SE/FR)
är dansare och koreograf baserad i Sverige. Växlande mellan urverkskomposition och det intensiva kaos som genereras av dansande kroppar som överlämnar sig till de begär och krafter som genomtränger dem, ger Frédéric Gies stycken dansens förmåga att tala utan att behöva demonstrera eller representera. Med utgångspunkt från sin tidigare utbildning i balett, möten med specifika trender inom samtida dans under 90-talet, dansgolvsupplevelser på technoklubbar och raves samt deras studier av somatiska praktiker, närmar sig Gies form som möjligheter snarare än begränsningar. Hens arbete tar upp politik på ett icke-representativt sätt, kroppar som anstiftare av rörelse förstärker inte identiteter utan gräver i stället fram lager av komplexitet. Frédéric Gies arbete är också tätt kopplat till technomusik. Hen har utvecklat praktiken Technosomatics, som föreslår en somatisk metod för klubbdans.

Frédéric Gies är verksam som koreograf sedan 1996, först med bas i Frankrike sedan Tyskland och de senaste åren; Sverige. Hens arbete presenteras både lokalt, nationellt och internationellt i såväl traditionella scenrum, som på klubbar, musikfestivaler och museer. Under sin karriär har hens verk visats i 19 olika länder. Gies påbörjade sin karriär som dansare i början av 90-talet i Frankrike. Hen dansade då för koreografer så som Daniel Larrieu, Olivia Grandville, Jean-François Duroure, Odile Duboc, Bernard Glandier and Christophe Haleb. Det var också i Frankrike hen påbörjade arbetet med att skapa egna koreografiska verk, först i samarbete med andra och sedan som ensam upphovsperson. Hen har också dansat i verk av tex. Cristina Caprioli, Jefta van Dinther, Alice Chauchat, Isabelle Schad och Antonija Livingstone. Genom sin karriär har hen också koreograferat verk för andra tex. Weld och DDSKS. Och under 2021 har Gies skapat ett orginalverk för Corpus.