21–23 okt. Barricades and Legacies: Chiron in Aries, Recital #3 / Frédéric Gies (SE/FR)
Barricades and Legacies: Chiron in Aries, Recital #3 är en föreställning av Frédéric Gies för sju dansare. Den är tänkt som ett epos, en lång dikt som genom virtuos och minutiöst detaljerad dans skildrar en mytologisk värld.
Stycket är det tredje kapitlet i danscykeln Chiron in Aries, som hänvisar till den grekiska mytologin och dess absorption av astrologin efter Warriors: Chiron in Aries, Recital #1 (2020) och Hope: Chiron in Aries, Recital #2 (2021).
I den grekiska mytologin var Chiron en kentaur som uppfostrades av Apollon som invigde honom i läkekonst, musik och profetia, vilket gjorde honom annorlunda än de andra våldsamma och oregerliga kentaurerna. När han träffades av en förgiftad pil fick han ett sår som aldrig läkte. Inom astrologin kallas den mindre planeten Chiron för ”den sårade helaren” och representerar våra djupaste sår och vår förmåga att läka. Tecknet Väduren representerar egot, viljestyrka, begär och krigaren inom oss. När Chiron befinner sig i Väduren (som mellan 2018 och 2027) tar den upp våra djupaste sår i förhållande till vår självkänsla och vår förmåga att läka dem.
Föreställningslängd: 2 timmar och 20 minuter inklusive paus
Koreografi: Frédéric Gies
Dans: Brittany Brown, Frédéric Gies, Andreas Haglund, Disa Krosness, Julia Plawgo, Elizabeth Ward, Declan Whitaker
Musik: Fiedel
Ljusdesign: Thomas Zamolo
Kostym: Grzegorz Matlag
Samproducerad av Inkonst och Weld / Residens: MARC och Skogen / Med stöd av Kulturrådet, Malmö Stad och Region Skåne
Frédéric Gies(SE/FR)
är dansare och koreograf baserad i Sverige. Växlande mellan urverkskomposition och det intensiva kaos som genereras av dansande kroppar som överlämnar sig till de begär och krafter som genomtränger dem, ger Frédéric Gies stycken dansens förmåga att tala utan att behöva demonstrera eller representera. Med utgångspunkt från sin tidigare utbildning i balett, möten med specifika trender inom samtida dans under 90-talet, dansgolvsupplevelser på technoklubbar och raves samt deras studier av somatiska praktiker, närmar sig Gies form som möjligheter snarare än begränsningar. Hens arbete tar upp politik på ett icke-representativt sätt, kroppar som anstiftare av rörelse förstärker inte identiteter utan gräver istället fram lager av komplexitet. Frédéric Gies arbete är också tätt kopplat till technomusik. Hen har utvecklat praktiken Technosomatics, som föreslår en somatisk metod för klubbdans.
Frédéric Gies är verksam som koreograf sedan 1996, först med bas i Frankrike sedan Tyskland och de senaste åren; Sverige. Hens arbete presenteras både lokalt, nationellt och internationellt i såväl traditionella scenrum, som på klubbar, musikfestivaler och museer. Under sin karriär har hens verk visats i 19 olika länder. Gies påbörjade sin karriär som dansare i början av 90-talet i Frankrike. Hen dansade då för koreografer så som Daniel Larrieu, Olivia Grandville, Jean-François Duroure, Odile Duboc, Bernard Glandier and Christophe Haleb. Det var också i Frankrike hen påbörjade arbetet med att skapa egna koreografiska verk, först i samarbete med andra och sedan som ensam upphovsperson. Hen har också dansat i verk av tex. Cristina Caprioli, Jefta van Dinther, Alice Chauchat, Isabelle Schad och Antonija Livingstone. Genom sin karriär har hen också koreograferat verk för andra tex. Weld och DDSKS. Och under 2021 har Gies skapat ett orginalverk för Corpus.
Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm