26+27+29 aug. When there’s only surface left / Oda Brekke
I sitt arbete intresserar sig Oda Brekke för de många spår som upptäcks och skapas när en dansar. I detta projekt, utgår hon från den paradoxala meningen i konceptet yta. En yta kan dels vara något konkret, ett material vi kan röra vid och peka på. Samtidigt kan ordet syfta till motsatsen, en tom och konstgjord fasad utan djupare struktur eller mening.
Tillsammans med dansarna Maia Means och Lisa Schåman har hon genom en ytornas logik genererat danser som uppmärksammar texturer, märken och rester. Dansen skapar en kollektiv rytm, den snubblar över danshistorier och vardagliga former, materiella minnen i dem själva och deras omgivning.
When there’s only surface left är skapat tillsammans med ljudkonstnären Hara Alonso och konstnären Mathilde Sundfjord Sæthre. I föreställningen sätts digitalt ljud, textil och dans bredvid varandra. Koncepten ytor, spår och tomhet har verkat som filter i processen för att uppmärksamma de minnen som finns i respektive material.
Koreografi: Oda Brekke
Dans: Maia Means, Lisa Schåman och Oda Brekke
Ljud: Hara Alonso
Textil och objekt: Mathilde Sundfjord Sæthre
Dramaturgisk rådgivning: Karina Sarkissova
Administration: Interim kultur
Tack till Stina Ehn och Jack Ohlsson.
Med stöd från Weld, Kulturrådet, Konstnärsnämnden, och Nordisk Kulturfond
Utvecklat under residens på Weld, höjden, Danscentrum Väst, Konstepidemin och Dansplats Skog.
Oda Brekke (NO/SE)
är en danskonstnär baserad i Stockholm. Hon arbetar som performer och koreograf och är utbildad vid kandidatprogrammet i Dans vid DOCH/SKH 2017. Hennes intressen rör sig mellan experimentella metoder, dans och text som material. 2018 gjorde hon föreställningen On top of things med Maia Means, 2020 var hon del av att skapa publikationen Art as Object/Art as Practice som del av PIM (Para Institutional Models) med Emilia Gasiorek, Anders Paulin och Runa Borch Skolseg. I samarbete med koreografen Alexander Talts arbetar hon för tillfället på en textsamling och föreställning med titeln Där en samling av förnimmelser landar. Som performer har Oda arbetat med Karen Eide Bøen, Leah Landau, Gry Tingskog, Ellen Söderhult och Mira Mutka. I 2018 var hon del av att starta studion och plattformen höjden i Stockholm.
Lisa Schåman (AX, FIN)
är en frilansande dansare baserad i Stockholm. Sedan sin kandidatexamen i dans från DOCH/UniArts Stockholm 2015 har Lisa arbetat med bland andra Ellen Söderhult, Sybrig Dokter, Leah Landau, Oda Brekke och Peter Mills. 2020-2021 har hon studerat estetik vid Södertörns högskola. Lisa har ett särskilt intresse för dansens ramverk; de yttersta och angränsande estetiska praktikerna till dans såväl som den reella arbetsmiljön vilken frilansdansare existerar i. Det senare har Lisa fått möjlighet att uppmärksamma inom organisationen INSISTER SPACE.
Maia Means (NO/DK)
är en Stockholmsbaserad dansare som jobbar med text, performance och koreografiska strukturer. Hon jobbar för nuvarande bl.a. med koreograferna Oda Brekke, Sindri Runudde och Björn Säfsten, samtidigt som hon skapar danser och böcker med Max Wallmeier. Maia är aktiv I de konstnärsdrivna organisationerna INSISTER SPACE och höjden.
Hara Alonso (ES/SE)
är pianist och kompositör baserad i Stockholm. Från en klassisk bakgrund, med en nuvarande praktik av elektronisk och instrumental musik tillsammans med interaktiva inslag. Hennes musik blandar dans, electronica och experimentell estetik som genererar rika, komplexa och fantasifulla ljud universum. Rörelse och fysikalitet är ett centralt inslag i hennes skapande och hon arbetar i många dans och cirkusprojekt. Hennes verk har presenterats på flera festivaler som Sound of Stockholm (Sverige), Biennale de Musique en Scène (Lyon, Frankrike), S.T.R.E.A.M. Festival (Hamburg, Tyskland) eller Keroxen Festival (Teneriffa, Spanien). 2021 släpptes hennes nya album ‘Somatic Suspension’ med piano och elektronisk musik på skivbolaget Eotrax.
Mathilde Sundfjord Sæthre (NO)
studerar konst med specialisering i textil på KHIO. Hon arbetar skulpturelt med vardagliga objekt och främmande formar. Igenom en materialbaserad praktik där ting i vår omgivning blir tagit ur sin funktion uppstår något främmande i det välkända och något bekant i det mystiska. Mathilde var del av att skapa utställningsformatet Maten och är bakom Makkverk tillsammans med Annika Linn Verdal Homme.
Med anledning av Covid-19 genomför vi våra publika händelser med begränsad publik, säkra avstånd och följer folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm