27 okt – 18 nov. Weld Extended

Weld Extended är en förlängning av det experimentella projektet Weld Company (2013). I höst och i vår står Extended i fokus under tiden vi omprövar vårt större projekt. Under hösten har vi bjudit in såväl svenska som internationella koreografer att dela med sig av sin praktik. Sist ut är den norsk-jamaikanske koreografen Harald Beharie som arbetar med Weld Extended denna vecka.


Inbjudna koreografer hösten 2022

Nicole Neidert (SE) öppen visning den 27 oktober kl 18.00

Elisabete Finger (BR/DE) öppen visning den 4 november kl 18.00

Femke Gyselinck (BE) öppen visning den 11 november kl 18.00

Harald Beharie (NO) öppen visning den 18 november kl 18.00

Vi har också bjudit in Virpi Pahkinen (SE/FI) för ett specialprojekt inom Weld Extended vilket kommer att redovisas senare.


Weld Extended är ett öppet projekt med dansare/koreografer som inte har arbetat med oss i denna konstellation tidigare. Vi vill öppna upp för fler svenska och internationella dansare och koreografer och gör det genom att föra en kort nyfiken process tillsammans.

Inbjudan till koreografen består av att under några dagar dela med sig av sin praktik och att skapa koreografiskt material kopplat till 12 minuter komponerad musik av den svenske tonsättaren Tomas Björkdahl. Arbetet kommer bjuda på olika tolkningar av en och samma komposition. Arbetet avslutas var vecka med en kort öppen delning av processen.

I olika konstellationer medverkande dansare: Natalia Drozd, Andreas Haglund, Maria Naidu, Wiliam Nylind, Alice MacKenzie, Anna PehrssonJade Stenhuijs och Stina Ehn.


Nicole Neidert (SE)
arbetar som koreograf och dansare med bas i Sverige. Hennes arbete fokuserar på artificiella uttryck, texturer, våra sinnen, alternativa kroppar, känslostormar och dans. Genom verk som glider mellan illusioner och verkligheter vill hon närma sig olika sidor av vår mänsklighet. Nicole har varit verksam sedan 2012 i olika projekt, produktioner, format och konstellationer. Hennes verk har visats på bl.a Skånes Dansteater, Dansens Hus Stockholm, SPIRA Kulturhus, Uppsala konstmuseum, Falkhallen Falkenberg, Hjalmar Bergmanteatern Örebro och Malmö Konserthus. 2021 tilldelades hon Birgit Cullberg-stipendiet.

Elisabete Finger (BR/DE)
Konstnär och koreograf vars verk strävar efter ett förtrollat och erotiskt tillstånd av materia och skapar situationer som utforskar gränserna mellan njutning och störning. Hon har studerat juridik i Brasilien, dans och koreografi på olika platser, till exempel Essais-programmet vid CNDC d’Angers (Centre National de Danse Contemporaine – Frankrike) och MA SODA (Masterprogram Solo/Dance/Authorship vid UdK / HZT Berlin – Tyskland). Hennes verk har presenterats i olika sammanhang: dans, performance, visuell konst. Med stöd av internationella institutioner som t.ex: Itaú Cultural, Festival Panorama, FUNARTE, Ministério da Cultura, Sesc (BR), Institute Français, Le CND (FR), Goetheinstitutet, PACT Zollverein, Fabrik Potsdam, Uferstudios (DE), Iaspis, Moderna Museet Malmö (SE), med flera. Hon bor för närvarande i Berlin och är associerad konstnär vid HZT/UdK med ett stipendium från Martin Roth Initiative.

Femke Gyselinck (BE)
är dansare och koreograf baserad i Bryssel. Hon tog examen från P.A.R.T.S. 2006. Efter studierna arbetade hon som frilansdansare med Eleanor Bauer, Andros Zins-Browne och Esther Venrooy. Hon deltog i Deborah Hay’s Solo Commissioning Project 2007. Mellan 2010 och 2018 arbetade hon som konstnärlig assistent åt Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas. Hon har också arbetat som ”outside eye” för Alexander Vantournhout och Andros Zins-Browne. Hennes egen konstnärliga praktik fokuserar på att nära koppla uttrycksfulla rörelser till text och musik i kombination med en djärv men ödmjuk performativitet. Femke är medlem av fakulteten vid P.A.R.T.S. GRIP började samtidigt följa Femkes arbete 2022. År 2023 blir hon officiellt en av GRIP:s gemensamma konstnärliga ledare tillsammans med Jan Martens, Cherish Menzo och Steven Michel.

Harald Beharie (NO/JM)
Norsk-jamaikansk konstnär och koreograf baserad i Oslo. I sin praktik undersöker han alternativa sätt att vara, dansa och existera tillsammans, samtidigt som han ifrågasätter föreställningar om normativitet. Hans koreografiska praktik utvecklas i olika konstellationer med andra dans- och bildkonstnärer, och några av de främsta intressena i hans arbete just nu är att dissekera kända fysiska berättelser och öppna upp för en medveten naivitet och lekfullhet samtidigt som han hänger sig åt den patetiska, kollapsande men ändå glädjefyllda kroppen. Han är en del av performancekollektivet De Naive, en grupp som huvudsakligen arbetar med dans som ”soft activism” – genom att bjuda in och invadera det offentliga rummet med sociala föreställningar. Från 2016-2019 var han en del av Carte Blanche- det norska nationella kompaniet för samtida dans. Haralds verk har nominerats till Norges kritikerförenings pris ” Shine Utopians” med Louis Schou (2020) och soloverket Batty Bwoy (2022).


Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm