28 maj. DANCEWORK – en utställning av danser och arbete(n) / Unn Faleide

DANCEWORK
-en utställning av danser och arbete(n)

DANCEWORK är en grupputställning bestående av danser. Den undersöker villkoren för hur dans skapas och delas. Den tittar på värde, arbete och osäkerhet som strukturella villkor som formar både konstnärernas liv och konsten i sig.

Identitet är flyktigt. Det är också värde. Ändå dras vi till praktiker som knappt erkänns, som är underbetalda och ofta osynliga. Vi blir koreografer, dansare, producenter, curatorer—ibland allt på en gång—och vi tar på oss det osynliga arbetet som följer med rollerna. Men vad är det här arbetet egentligen?

Det kan vara att ligga vaken om nätterna och tänka på spekulativa framtider och osannolika samlingar; att skapa något av ingenting eller att arbeta med nästan obefintliga budgetar. Det drivs av en vilja att work work work work work (Rihanna), ofta i osäkerhet, för att skapa något annat—något som kanske öppnar upp för andra sätt att tänka och vara. Det är ett arbete som börjar i hopp, rör sig genom tvivel, bitterhet, envishet, avvisanden, ögonblick av uppgivenhet—och som egentligen aldrig riktigt tar slut.

Efter femton år som dansare började Unn Faleide, dansaren och curatorn bakom utställningen, att studera curating. Det skiftet öppnade ett rum för att reflektera över hur osäkerhet inte bara omger det konstnärliga arbetet utan ofta också integreras i själva verket: formar dess rytmer, estetik och gränser. Det väckte också en nyfikenhet på hur koreografiska och curatoriella strategier kan tala till och utmana varandra. Vad händer när praktiker från bildkonst möter dansens kroppsliga och processuella temporalitet? Vilka nya format, spänningar eller friheter uppstår?

Med en blygsam budget men en ambition att skapa en större grupputställning växte idén fram om ett projekt där rollerna flyter samman, där dansaren också tar på sig det curatoriella, och där osäkerhet blir både innehåll och ramverk. I stället för att ge uppdrag eller be om nya verk, bjöds sju koreografer in att bidra med en dans på sina egna villkor—genom att ge, låna ut, sälja, donera eller skapa ett verk särskilt för DANCEWORK.

DANCEWORK presenterar bidrag från Oda Brekke, Sindri Runudde, Maja Hannisdal, Stina Nyberg, Ellen Söderhult, Deborah Hay och Freddy Houndekindo.

Dessa koreografer bjöds in inte bara för sin konstnärliga briljans, utan också för att de fanns i curatorns omedelbara närhet—personer som dök upp i förbifarten eller redan fanns i samtal. Projektet erkänner att något av det vi ”tjänar” som konstnärer är gemenskap och vänskap. DANCEWORK handlar lika mycket om dessa relationer som om själva verken.

Varje konstnär erbjöds ett symboliskt arvode på 999 kronor, oavsett om de bidrog med ett återanvänt score, en andrahands-koreografi eller ett specialgjort verk. De ombads registrera sin tid—mejl, repetitioner, eller tankearbete—och var fria att arbeta så mycket eller så lite de ville. Alla tackade ja. De flesta valde att arbeta fysiskt i studio. Alla lade ner mer tid än budgeten tillät—medvetet, omsorgsfullt, och med engagemang. Projektet blev en spegel för den uppmärksamhets- och arbets¬ekonomi som präglar mycket av den konstnärliga produktionen—särskilt inom dans.

DANCEWORK framförs av en kropp som förkroppsligar flera koreografier och curerar utställningen i realtid, genom sin närvaro på Weld. Den dansande kroppen blir en plats där konstnärliga röster möts, divergerar och omformas. Det curatoriella blir relationellt, sårbart och politiskt: det ställer frågor om hur vi för människor samman, och vilka villkor vi skapar för att konstnärligt arbete ska kunna äga rum. Vad innebär det att köpa en dans; att låna ut den; att forma den tillsammans? Det är inte bara juridiska frågor, utan konstnärliga och etiska. De utmanar existerande modeller för arbete och vad ett ”verk” egentligen är.

Genom hela processen har upphov inte tagits för givet eller påtvingats. I vissa verk fungerar dansaren som ett tolkande kärl; i andra är medverkan avgörande för verkets existens. Där det varit relevant har medskapande avtalats kontraktuellt. Snarare än att lösa frågor om kreditering, har projektet frågat vad varje person tar med sig in i samarbetet—för i slutändan är konst alltid kollektiv.

DANCEWORK är, i grunden, en ursäkt för att dansa—för att fortsätta arbeta med människor och praktiker som inspirerar. Det är personligt. Det är en gåva, ett experiment, och helt enkelt ett sätt att fortsätta röra sig.

DANCEWORK, curerat av Unn Faleide, är ett examensprojekt inom Curating Art, International Master’s Programme vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.


Arbete(n) av:
Oda Brekke
Unn Faleide
Maja Hannisdal
Deborah Hay
Freddy Houndekindo
Stina Nyberg
Sindri Runudde
Ellen Söderhult

Curerad av: Unn Faleide

Ljus och ljud: Patsy Lassbo
Med stöd av: Stockholms universitet och Weld

Tack till människorna bakom institutionerna MDT Moderna Dansteatern och Weld för att ni gav plats, tid och resurser. Ett varmt tack till Anna Efraimsson, Nina Øverli, Anna Koch och Curating Art-klassen för deras generösa mentorskap och stöd under processens gång. Ett stort tack också till alla konstnärer som har ägnat sin tid och energi åt att göra denna kväll möjlig.


 

ODA BREKKE
är en danskonstnär bosatt i Stockholm. I sin praktik tar hon på sig roller som koreograf, performer och skribent med ett intresse för att experimentera med performativa ramar och former. Hon är aktiv på höjden studio där hon ofta organiserar studiegrupper och samtal.

 

UNN FALEIDE
är danskonstnär, producent och curator vars arbete utforskar prekära förhållanden, alternativa strukturer inom dans och den dekoloniala potentialen inom curatoriella praktiker.

 

MAJA HANNISDAL
är en danskonstnär och videograf baserad i Oslo, vars arbete rör sig mellan det vackra och groteska och undersöker värde genom det förbisedda eller till synes irrelevanta.

 

DEBORAH HAY
är en betydelsefull postmodern koreograf vars banbrytande solo- och gruppverk fortsätter att omforma förhållandet mellan kropp, perceptiv förmåga och närvaro i dans.

 

FREDDY HOUNDEKINDO
är en tvärvetenskaplig konstnär och dansare som arbetar med dans, film, mode och musik, med rötter i streetdance och en praktik som grundar sig i rörelseforskning.

 

PATSY LASSBO
är kompositör, teaterskapare och artist som arbetar med teater, dans och livemusik, med fokus på tekniska och sensoriska dramaturgier.

 

STINA NYBERG
är en Stockholmsbaserad koreograf som i sin konceptuella, kollaborativa praktik använder koreografi för att utforska allt från elektricitet till skvaller, ofta med humor, nyfikenhet och feministisk kritik.

 

SINDRI RUNUDDE
är en koreograf och performer som arbetar i skärningspunkten mellan dans, ljud och berättande, med queera, somatiska och tillgänglighetscentrerade perspektiv i poetiska, multisensoriska föreställningar.

 

ELLEN SÖDERHULT
arbetar som dansare och koreograf med Stockholm som bas. Hennes koreografiska verk har ofta tagit sig an kollektivet som protagonist men även utforskat monstruösa känslor och texturer i ljuv-bitter kärlek och det spöklika i relationen mellan dansare och dans. Med bakgrund inom körsång och sport arbetar hon ofta med röst, omslutande ljudbilder samt stora språng.