3, 4, 5 juni. All those things left behind, for now / Matilda Bilberg + It’s About Time / Shai Faran

Weld avslutar våren med en double bill signerad koreograferna och dansarna Matilda Bilberg och Shai Faran som gästar oss med var sitt solo.


3  juni kl 19.00
4  juni kl 19.00
5  juni kl 19.00

Weld

Norrtullsgatan 7

Boka: book.weld.se


All those things left behind, for now
/ Matilda Bilberg

All those things left behind, for now föreslår en förskjutning av uppmärksamheten, från en framåtriktad blick till en bakåtriktad omfamning. Detta solo som har sina rötter i relationalitet, backspaces och våra porösa kroppars bräcklighet och motståndskraft, engagerar sig i sin egna paradox: ett solo där flera kroppar tar plats i en.

Föreställningen speglar vår ständigt föränderliga verklighet och låter rörelser omvandlas till röster som skapar rum. Med en intim närvaro rör sig dansaren, ett kärl av erfarenheter, både bakifrån och runtomkring. Danserna formas och hängs upp i rummet när hon bjuder in publiken att hålla hand med vårt framtida förflutna.

Koreografi, dans: Matilda Bilberg
Musik: Sophie Vitelli
Ljus: Mali Dönmez / Maria Ros
Objekt, rum: Matilda Bilberg med kollaboratörer
Handledning: caterina daniela mora jara, Anna Pehrsson, Siegmar Zacharias
Studioängel: Rebecka Berchtold
Illustration: Eliott Marmouset
Foto: Jonas Bilberg


It’s About Time /
Shai Faran

It’s About Time är en resa genom tidens förnimmelser och dess mångdimensionalitet. Den handlar om olika sätt att känna av tid och förhålla sig till den. Från att befinna sig våra hektiska stadsmiljöers snabba tempo till att uppleva långsamheten i vidsträckta och oändliga naturlandskap.

It’s About Time handlar om olika frågor om tid och dess icke-linjäritet. Kan vi påverka tiden? Manipulera den, sträcka ut den, komprimera den, stoppa den? Kan vi existera bredvid tiden, och kan vi gå framåt för att gå bakåt i tiden? Kan den vara vår följeslagare? Kan vi dansa med tiden? Vad är det som påverkar vår tidsuppfattning och hur kan vi frigöra oss från den?

Verket utmanar vår konventionella förståelse av vad det innebär att ”använda tiden på bästa sätt” – att göra mer, producera mer, arbeta hårdare och förbättra sig på ett linjärt sätt – genom att föreslå en processorienterad tidsuppfattning. Livet är mer än en samling produkter. Livet händer hela tiden. Det är inte linjärt och det går inte alltid framåt, och i livet kan ”mer” ibland betyda olika saker

Dans, koreografi: Shai Faran
Kostym: Theresa Kretsch
Outside eye: Sigal Zouk nad Mikael Marklund
Foto: Alicja Hoppel & Jonas Bilberg
Med stöd av H-E-I-M-A arts residency center, Seyðisrörður Iceland and LAKE studios, Berlin


MATILDA BILBERG (SE)
föddes i Västerås och är nu baserad i Stockholm. Hon gjorde sina dansstudier vid Kungliga Svenska Balettskolan (2010-2013) följt av masterprogrammet i koreografi vid Stockholms konstnärliga högskola (2022-2024). Hon arbetar som frilansande dansare och koreograf. Hon har dansat för bl.a. Live art collective MELO, Satoshi Kudo, Cristina Caprioli, Helena Franzén, Linda Forsman KORDA Art, Helena Davidsson Nordelius, Tove Skeidsvoll och Julia Kraus Dybeck. I sitt eget arbete har hon samarbetat med den audiovisuella konstnären Ionnalee för hennes livekonserter och audiovisuella verk på albumet Everyone Afraid To Be Forgotten (2017/2018). Tillsammans med tonsättaren Torbjörn Grass har hon gjort verket Spår Av Tid (2015) för Västmanlandsmusiken, den platsspecifika installationen Karmansbo (2019) och Industrikväden (2022) på Västmanlands Läns Museeum.

Sedan 2017 har Matilda samarbetat med Jenna Hendry (CH). De två delar ett intresse för fenomenet beröring i samband med dans. De strävar efter autenticitet och jämlikhet mellan non-performance och performance, och båda är fascinerade av potentialen i kommunikation genom den fysiska kroppen. I november 2019 hade de premiär på sitt första dansverk tillsammans: I U M I, som samproducerades av Fabriktheater Rote Fabrik i Zürich, Schweiz. I U M I blev utvald till Aerowaves Twenty 2021. Matilda och Jenna har tagit sitt samarbete vidare och tillsammans med Nerea Gurrutxaga (ES) och Maria Teresa Tanzarella (IT/SE) startat kollektivet UTOPISISTAS. Hösten 2021 hade de fyra som kollektiv premiär på sin första helaftonsföreställning I’ll be back, samproducerad av Tanzhaus Zürich, Schweiz.

Vid sidan av sitt konstnärliga arbete delar hon med sig av sin kunskap genom att undervisa i dans, improvisation och samtida golvarbetsmetoder nationellt och internationellt. Hon har praktiserat med lärare som David Zambrano, Anya Cloud, Linda Forsman och Martin Kilvady som har påverkat hennes arbete mycket.
Matilda har studerat idrottspsykologi och är utbildad thaimassör vid Thai Massage School i Chiang Mai, Thailand.


SHAI FARAN
är född i Israel och studerade dans vid Misgav High School och Haifa Art Foundation, innan hon genomgick ett post graduate-program vid SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance). Som dansare och konstnär har hon arbetat med olika danskompanier (Cullberg, Kibbutz Contemporary Dance Company II, Sigma Ensemble) samt med oberoende koreografer som Jule Flierl, Matej Kejzer, Maya M.Caroll, Yuval Pick, Maura Morales Alessandro Sciarroni, David Hernandez, Martin Kilvady m.fl.

Samtidigt som Shai har arbetat som dansare och koreograf har han undervisat på många dansinstitutioner och festivaler (K3 Hamburg, Tanzfabrik Berlin, Danscentrum Stockholm, Dance Atelier Reykjavik, Circuit-Est Choreographic Center Montreal, Deltebre Dansa), på kandidat- och masterutbildningar (DDSKS i Köpenhamn och Holstebro, Iceland University of arts, La Manufacture i Lausanne, Stockholms konstnärliga högskola, ZZT Hochschule für Musik & Tanz i Köln, Kelim Choreography Center Tel-Aviv…) och på professionella danskompanier (C3 Hamburg, Tanzfabrik Berlin, ZZT Hochschule für Musik & Tanz i Köln, Kelim Choreography Center Tel-Aviv…). ) och i professionella danskompanier (Cullberg – Stockholm, Corpus – Köpenhamn, Iceland Dance Company, Scottish Dance Theater).

Som koreograf har hon fått stipendier och stöd från olika institutioner som America- Israel Cultural Foundation, stiftelsen uppkallad efter Ehud Manor, Berlins kultursenat, Fonds Darstellende Künste och Neu Start Kultur Fond. Under det senaste decenniet har hon utvecklat sin egen konstnärliga och koreografiska forskning samtidigt som hon arbetat som interpåretör och performer i andras verk.


Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm