6-8 maj. It can sound like a Party, Privacy (part 1) / Caroline Pyo soon Byström
Koreografen Caroline Pyo soon Byström presenterar sitt verk It can sound like a Party, Privacy tillsammans med kompositör och konstnär Franz Edvard Cedrins, text och röst Britta Kiessling och scenograf, ljus, dokumentation Katerina Lukoshkova.
Det sensoriska hörlursverket It can sound like a Party, Privacy antar former mellan poesi och score och mellan soundwalk och guidad kroppsscanning. Verket spelas på svenska och är skapat för att göras tillsammans med en annan person. I en väv av poetiska uttryck och enkla instruktioner bjuds ni båda in till att ledas genom inre och yttre rum, med plats för att förhandla om utrymmet mellan er.
Koncept, dramaturgi, text, röst: Caroline Pyo soon Byström
Text, röst: Britta Kiessling
Musik: Franz Edvard Cedrins
Scenografi, ljus, dokumentation: Ekaterina Lukoshkova
Samproducerat av: Weld och MARC (Milvus Artistic Research Center)
Med stöd av: Kulturrådet – samverkan med komponist, Konstnärsnämnden och Helge Ax:son Johnsons stiftelse
Administrerat av: Konstnärskollektivet Interim kultur
Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm
Caroline Pyo soon Byström
är koreograf, dansare, kodare och museivärd baserad i Stockholm. Hennes intresse i att kombinera form gör att hennes arbeten antar olika former för presentation. Det omfattar ofta rörelse, ljud och text. På senare tid har hon undersökt personlig integritet från olika håll. It can sound like a Party, Privacy har tillkommit under residens på Weld och MARC (Milvus Artistic Research Center), och Past as Prologue var ett verk där en hyperintim praktik mellan två dansande kroppar väckte frågor kring makt och samtycke, och relationen till publiksamtycke. Hennes arbeten har bland annat presenterats på MDT, MARC (Milvus Artistic Research Center), Weld, Vitlycke Center for Performing Arts, Köttinspektionen Dans, Skövde konsthall, Accelerator, Eric ericssonhallen, Danscentrum, Mira artes performativas(PT).
Ekaterina Lukoshkova
är bildkonstnär och arbetar med fotografi, skrivande och video. Hennes konstnärliga intresse ligger i människokroppen i nutida värderingssystem och de möjligheter som följer med detta. Ekaterinas verk har tidigare visats på Röda Sten Konsthall, Göteborg, The Fifth Biennal of Young Art, Moskva, Ryssland, och Centrum För Fotografi, Stockholm. För närvarande är Ekaterina artist in residence VULKANO (Södra Änggården) i Göteborg, Sverige.
Britta Kiessling
arbetar med text, scenkonst och service. Hon intresserar sig ofta för makt i relation till begär, ritualen som form och utgångspunkt, kroppens gränser och gränslöshet med tillit till intuition, affekter och queerfeministiska perspektiv. Hennes senaste verk Passivity Rules/Memories of Being Hanged – ett samarbete med Tova Gerge och med residens hos Weld Company – utgår från passivitet som kunskap, minne och erfarenhet och spelades på Weld, Inkonst och Skogen.
Franz Edvard Cedrins
är kompositör och ljudkonstnär, baserad i Stockholm. Hans arbeten omfattar ofta musik och ljudverk i kombination med scenkonst, interaktiva skulpturer, VR, installationer och film och har bland annat presenterats på platser som Norrlandsoperan, Bonniers Konsthall, Intonal, SVT, Sveriges Radio, Dramaten, m.fl