9, 10 + 12 mars. Seems to be / Stina Ehn & Denise Lim

Seems to be är ett kollage av dans, teckningar och musik. I verket placeras det kända och det magiska bredvid varandra. En serie bilder av vardagliga objekt och teknologier skapar spänning mellan den privata sfären och det som är kulturproduktion.

Seems to be förskjuts bilden av den kvinnliga kroppen; en kropp i arbete och i uppror, en kropp som varufieras. Den platta bilden styr algoritmen och skillnaderna suddas ut. När du vilar din blick där, glor de bara tillbaka.

Seems to be görs av och med Denise Lim och Stina Ehn. De har dansat och skapat verk tillsammans sedan de möttes i Köpenhamn 2017. Seems to be hade premiär under festivalen Vector#3 på Dance Nucleus i Singapore februari 2023.


9 mars kl 19.00
10 mars kl 19.00
12 mars kl 16.00

Weld
Norrtullsgatan 7

Boka: book.weld.se


Dans och koreografi: Denise Lim och Stina Ehn
Konstnärlig rådgivning och text: Oda Brekke
Scenografi: Alva Roselius
Ljud: Maria Kremeti
Ljus: Casper Wijlhuizen
Grafisk design: Edith Ekström
Administration: Anställningskooperativet Interim kultur
Samproduktion: Weld
Residensstöd: Dance Nucleus ARTEFACT creation residency Singapore, Tårnby park studio Köpenhamn, höjden studios Stockholm och Altes Finanzamt e.V. Berlin.

Utvecklat med stöd från Kulturrådet, Konstnärsnämndens internationella dansprogram, Helge Ax:son Johnsons stiftelse, Statens Kunstfond Danmark, Slots- og kulturstyrelsen Danmark, Nordisk kulturfond, National Arts Council Singapore och Goethe Institute Singapore.


STINA EHN (SE)
arbetar som dansare och koreograf med bas i Stockholm. Hennes arbete utgår från experimentella metoder där görande och analys informerar varandra, oftast i nära samarbete med andra. Stinas koreografiska arbete har tidigare presenterats vid Dance Nucleus Singapore, HAUT och Dance Cooperative Köpenhamn, Köttinspektionen Uppsala och DanseRom Bergen. Hon har dansat i verk av Stina Nyberg, Malin Elgán, Alix Eynaudi och Ellen Söderhult samt i Weld Company Extended. Tillsammans med Jennie Bergsli och Lisen Pousette arrangerar hon Kafé Mix, en serie performancekvällar på höjden studios i Stockholm. Stina har en kandidatexamen i Dans och koreografi från Den Danske Scenekunstskole i Köpenhamn 2020.

DENISE LIM (SG/DE)
är en frilansande danskonstnär från Singapore, baserad i Berlin. Hon placerar sin praktik mellan rörelse och språk -hur idéer informerar dansandet och hur dansandet i sin tur omvandlar dessa idéer. Genom metoder för scoring och improvisation, arbetar hon mot intensiteter som bjuder in till ett experimentellt seende. Hon arbetar i nära samarbete med danskonstnärerna Stina Ehn, Antonia Harke och Andreas Haglund, ljudkonstnären Maria Kremeti och konstnärsduon graw böckler. Denise är utbildad vid kandidatprogrammet för Dans och koreografi vid Den Danske Scenekunstskole i Köpenhamn. 2019 mottog hon danceWEB stipendiet. Sedan 2022 är hon medlem av det queerfeministiska konstkollektivet Altes Finanzamt e.V. i Neukölln Berlin.

ALVA ROSELIUS (SE/NL)
är en frilansande konstnär och scenograf, utbildad vid Konstfack i Stockholm och UMPRUM i Prag. Hennes konstnärliga praktik kretsar kring språk och rumslighet. Med information från arkitektur och teater och med inspiration från fenomenologi, queerteori och politiska rörelser arbetar hon med installationer och skulpturer. Alva använder ofta textil som sitt primära material som ett sätt att bädda in tiden i sina verk, men detta är också en strategi som används för att hänvisa till såväl historia som taktilitet. Alva har tidigare gjort scenografi för musikvideor för bland annat Molly Nilsson och scenografiska installationer för Strindbergs intima teater. 2017 grundade hon EXIT Konsthall, ett dekonstruerbart portabelt galleri som visas över hela Sverige, Danmark och Åland, med stöd från Kulturbryggan. Vid sidan av sin konstnärliga praktik skriver Alva ibland för Flamman och Arbetaren.

MARIA KREMETI (GR/DE)
började måla direkt efter sin examen i pedagogik. I Thessaloniki samarbetade hon med Alexandros Plomaritis som introducerade henne för performancekonsten. Hon flyttade till Berlin för att exponeras för det internationella konstsamhället. Under tiden började Maria spela in experiment med språk och vokalisering och började snart komponera med hjälp av inspelningar av liveinstrument och sampling. Med hjälp av lo-fi-medier satsar hon på att se en obruten form av den mänskliga naturen. Kompositionen av ljudet till ”Seems to Be” är hennes första långa verk.

ODA BREKKE (NO/SE)
är en danskonstnär baserad i Stockholm som arbetar internationellt som koreograf, författare och artist. Hennes arbete kännetecknas av ett materiellt förhållningssätt till perception, där hon föredrar detaljer framför total överblick. Hon är nyfiken på att vistas i rum och de saker som bebor dem – och lurar känslan av linjär tid och utilitaristiska relationer till föremål. Hennes verk When there’s only surface left hade premiär på Weld 2021 och har presenterats på festivalen IMPROSPEKCIJE på Zagreb Museum of Contemporary Art, Bergen Kjøtt, Dance Cooperative i Köpenhamn och höjden studios. Hon ingick i redaktionsgruppen bakom publikationen Art as Practice|Art as Object som publicerades av Skogen i Göteborg 2020. Oda är medgrundare av det kollektiva ateljéutrymmet höjden i Stockholm, en kollegial plattform och gemensam resurs för autonom produktion och konstnärligt utbyte sedan 2019.


Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm