Almost out of sight, 1-20 april
ALMOST OUT OF SIGHT 1-20 april
Almost out of sight är en festival som låter inrama ett antal föreställningar och konsthändelser som alla har något gemensamt, om inte synligt, så tematiskt. De senaste åren har det vuxit fram ett antal koreografier och konstprojekt som betonar sinnesförnimmelse, närvaro och sensation. Som ifrågasätter seendet och vår blick och aktiverar till ett nytt slags deltagande. Almost out of sight tar sin utgångspunkt i skilda scenkonst händelser som på olika sätt behandlar dessa frågor. De tar alla plats i mörker eller i rum med förminskad sikt och öppnar upp för en ny slags sensibilitet. Sedan 2007 har Weld arbetat med konstnärer som gör verk i visuellt mörker och vill genom festivalen accentuera och belysa företeelsen. Hur kommer det sig att dessa konsthändelser uppstår just nu? På vilket sätt kan vi omvärdera och återaktivera våra sinnen?
Följande koreografier är utgångspunkten för festivalen: preview av Manuel Pelmus (RO). Weld far out west av och med Ingrid Cogne, Sybrig Dokter, Anna Koch och Rasmus West, Undertone av Sidney Leoni (FR) och My Voice Shall Now Come From The Other Side of the Room av Lundahl & Seitl (GB/SE)
Ytterligare program i festivalen:
Genom följande händelser belyser Weld temat ytterligare genom nya infallsvinklar. Författaren Maria Zennström bidrar med en text inspirerad av titeln ”Almost out of sight” som du kan läsa här och i festivalens folder. Curatorn Anna Linder har också tolkat festivalens titel och har sammanställt ett konstfilmsprogram som berör ämnen som utopi och utanförskap. Konstnären Daniel Johansson intresserar sig för ljud, ljus, kaos, naturliga processer och flöden. För ett av Welds rum skapar han en installation med namn "3 000 000 000 heartbeats". Konstnären Eka Papinashvilis suggestiva bild- och ljudvärld introduceras vi till i ett horisontellt läge. Det bjuds även på ett samtal i mörker med medverkande konstnärer och gäster under festivalens första helg, söndag 3 april kl 18.00.
Festivalen Almost out of sight tar sitt symboliska avstamp i den globala manifestationen Earth Hour som uppmanar till att släcka ner alla ljus under en timme den 26 mars.
Se nedan för detaljerat program, biljetter och mer om festivalens konstnärer.
Varmt välkomna önskar Weld
———————–
Biljetter: boka på info@weld.se
Festivalkort =250 kr (rabatterat inträde till hela festivalen, gäller ej My Voice.) Specificera vilka föreställningar du vill gå på, så vi kan se om det finns platser kvar.
Enskilda biljetter kostar 120/80/60/20 kr (Ordinarie/Rabatt/Special/Samtal).
My Voice= 120 kr (bokas via email)
Weld öppnar dörrarna 30 minuter innan program start.
——————-
PROGRAM
1 april kl 19.00
Weld far out west, av Ingrid Cogne, Sybrig Dokter, Anna Koch och Rasmus West, Stockholmspremiär (spelas även 14+15 april kl 21.30)
1 april kl 20.00
3 000 000 000 heartbeats, av Daniel Johansson, Vernissage
1 april kl 21.30
Horisontell perception, av Eka Papinashvili (GE),Bild- och ljudkonstverk
2 april kl 11.00-18.00
My Voice Shall Now Come From the Other Side of the Room, av Lundahl & Seitl, Sverigepremiär,FULLBOKAT!
3 april kl 11.00-18.00
My Voice Shall Now Come From the Other Side of the Room, av Lundahl & Seitl, Sverigepremiär,FULLBOKAT!
3 april kl 18.00
Samtal i mörker- utifrån festivalens tematik med inbjudna gäster och konstnärer.
7 april kl 19.00
Preview, av Manuel Pelmus (RO), Stockholmspremiär
7 april kl 20.30 (efter föreställningen preview)
Föreläsning av Manuel Pelmus (RO)
9 april kl 20.00
Preview, av Manuel Pelmus (RO), Stockholmspremiär
14 april kl 21.30
Weld far out west, av Ingrid Cogne, Sybrig Dokter, Anna Koch och Rasmus West
15 april kl 21.30
Weld far out west, av Ingrid Cogne, Sybrig Dokter, Anna Koch och Rasmus West
17 april kl 19.00 och 21.00
Undertone, en koreografi av Sidney Leoni (FR), Nypremiär
18 april kl 19.00
Undertone, en koreografi av Sidney Leoni (FR), Nypremiär
20 april kl 20.30
Konstfilmsprogram, sammanställt av Anna Linder
—————
FESTIVALENS INNEHÅLL
1 april
kl 19.00, Weld far out west, Stockholmspremiär
En koreografi av Ingrid Cogne, Sybrig Dokter, Anna Koch och Rasmus West,
Koreografi som kan höras, förnimmas och ses som en mjuk provokation. Weld far out west bygger på fysisk praktik bearbetad genom koreografisk komposition och bjuder in åskådaren till en resa i förtätad dimma. En utveckling av Welds medverkan på Göteborg Dans & Teater Festival 2010. 120/80kr (spelas även 14+15 april kl 21.30)
1 april kl 20.00, 3 000 000 000 heartbeats, Vernissage
Installation av Daniel Johansson skapad speciellt för ett av Weld´s rum. Öppen i samband med hela festivalens program. För privat visning utanför programmet vänligen kontakta Weld.
1 april kl 21.30, Horisontell perception, Bild- och ljudkonstverk
Eka Papinashvili är ljud- och bildkonstnär från Georgien som arbetar med elektronisk mörk ambient musik, fotografi och video. Eka skapar en upplevelse på Weld där publiken liggandes på golvet får möta en konsert i form av ljud och odefinierbar bild. 60kr www.ekapap.com www.myspace.com/ekasina
2 + 3 april kl 11.00-18.00, My Voice Sverigepremiär
FULLBOKAT!
Lundahl & Seitl presenterar My Voice Shall Now Come From the Other Side of the Room, duons första verk från 2006. Med ögonen förbundna följer en ensam besökare instruktioner genom hörlurar. (15 minuter, flera föreställningar per dag, en performer och besökare per gång.) OBS: Endast ett fåtal biljetter, boka på info@weld.se. 120kr
3 april kl 18.00, Samtal i mörker- utifrån festivalens tematik.
Med inbjudna gäster och medverkande konstnärer. 20kr
7 april kl 19.00, preview, Stockholmspremiär
7 april kl 20.30, Weld (efter föreställningen preview)
"What to perform? What to affirm?" (on performing absent histories from the Second World or Art in the End Times)
Manuel Pelmus kommer att presentera de instrument och den metodologi han använt för att kartlägga några av de grundhändelserna inom modern dans under Rumäniens totalitärregim. Hans fokus läggs på hur man skapar sammanhang kring en praxis som lämnats utanför det offentliga och det institutionella och som aldrig blivit riktigt dokumenterad.
9 april kl 20.00, preview, Stockholmspremiär
Rumänskt gästspel av koreografen och dansaren Manuel Pelmus med solot preview (2007). I preview ger blicken vika till förmån för hörseln och våra inre föreställningsbilder. Solot blev vid urpremiären utsedd till årets föreställning av etablerade journalisten Helmut Ploebst (A) i tidskriften Ballettanz International.
Ett samarbete med Rumänska Kulturinstitutet och Internationell Dansprogrammet. 120/80kr
Den 4-6 april håller även Manuel Pelmus en workshop på Weld.
14 + 15 april kl 21.30, Weld far out west, se mer information ovan.
17 april kl 19.00 och 21.00, Undertone, Nypremiär
18 april kl 19.00, Undertone
Franske koreografen Sidney Leoni är tillbaka i Stockholm med sin internationellt turnerande föreställning. Undertone lyfter fram olika sätt att erfara koreografi genom ljud, temperatur, doft och flyktig scenografi. Genom att vrida kamerans fokus bort från den vanliga blicken på komposition blir istället den personliga sensationen det huvudsakliga materialet. 120/80kr
20 april kl 20.30, Konstfilmsprogram
Festivalen avslutas med ett konstfilmsprogram av kuratorn Anna Linder på temat Almost out of sight. Program: Sara Preibsch – White Shoe Station, Maja Borg – Ottica Zero, Jonathan Lewald – Mormors Öga, High Heel Sisters – Scream och Jannicke Låker – Per, 3:30-7.30 noen gang i mars 1998. 60kr
Utförligare beskrivning av filmerna:
High Heel Sisters – Scream
2007, 2:13 min, 4:3, stereo, färg, utan dialog
I videoverket Scream utgår High Heel Sisters från sitt storslagna begär, att nå himlen, att bli lika höga som bergen. Med barfotade kroppar och ursinniga trefaldiga vrål erövrar de det snötäckta bergslandskapet och de oändliga skogarna på gränsen mellan Norge och Sverige. De utforskar sina kroppars fruktansvärda kapacitet som ofta begränsas i det urbana rummet, av lagar och sociala normer.
Jannicke Låker – Per, 3:30-7.30 noen gang i mars 1998
2008, 15:30 min, 16:9, stereo, färg
Per, 3:30-7.30 noen gang i mars 1998 är en performance där publiken tas med på en busstur till utkanten av Malmö. Händelsen bygger på en verklighetsbaserad situation. Händelsen har bearbetats och beskrivs genom karaktärens fysiska tillstånd. Omgivningarna är delvis autentiska; – en tidig morgon i utkanten av civilisationen i Sverige någon gång i mars 1998…
Sara Preibsch – White Shoe Station
2009, 15 min, 16:9, stereo, färg, tyskt tal med engelska undertexter
Sara Preibsch’s ‘White Shoe Station’ inspirereades av Historien om den så kallade ‘Piano Mannen’ som 2005 hittades målöst vandrande och dyblöt på en strand i Kent, UK. Filmen sammanfattar en monolog av författaren Tilman Rammstedt och musik av kompositören Avi Tchamni. Tillsammans skapar dessa element en meditativ ljud och bild poesi som följer sammanbrottet av en man som inte längre vill återkalla eller bli kallad.
Jonathan Lewald – Mormors Öga
2009, 4:45 min, 16:9, stereo, färg, stum
Den första tanken till filmen Mormors Öga dök upp vid ett besök hos min mormor på ett hem, dit hon nyligen flyttat på grund av Alzheimers syndrom. Jag ville arbeta med vad hon gick igenom. Hur skulle jag kunna identifiera och förstå hennes tillstånd.
Filmen rör sig kring temat isolering, men handlar också om betraktaren och att vara betraktad, och en punkt som ligger mitt i mellan. En blick som varken är inbjudande eller avvisande. Blicken som lugnt observerar dig, samtidigt som du är betraktande, till en punkt där den gemensamma gränsen av intimitet passeras och kränks.
Maja Borg – Ottica Zero
2007, 13 min, 16:9, stereo, sv/vit, engelskt tal med svenska undertexter
Ottica Zero följer den italienska föredetta skådespelerskan Nadya Cazan som snart efter sitt stora genombrott valde att försvinna. Hennes ilska över den destruktiva maktstruktur hon fann sig i, förde henne på en excentrisk resa genom världen för att finna ett annat sätt att leva. Nadyas nya persona N.E.M. letar sig fram genom det ideologiska färgspektrat och vi följer med från Rom till Venus. Där flätas hennes tankar om en ofärgad ideologi samman med den amerikanska, 91 år gamla futuristen Jacque Frescos vision om en global utopi.
En poetisk science fiction dokumentär om stävan efter att leva efter sina egna ideal och samtidigt förhålla sig till sin samtid.
Curator: Anna Linder
Alla titlar finns i Filmforms distribution www.filmform.com
—————
Weld är en experimentell plattform för dans och konst
Weld ligger på Norrtullsgatan 7, T-bana Odenplan (gröna linjen nummer 17)
email: info@weld.se
www.weld.se