11+12 april. Anne-Mareike Hess (DE). Tanzwut
Let’s come together and dance.
We are the movement and we are the groove.
Our bodies extend into each other until complete dissolving.
Here and now, the dance floor is ours.
Out of space and out of time, only devotion counts.
Under sitt residens på Weld i januari 2014 undersökte Anne-Mareike Hess "dancing plague" (danspest). Nu är hon tillbaka på Weld med sitt senaste verk Tanzwut som är ett resultat av denna forskning, utvecklat i samarbete med Rosalind Goldberg (SE), Sigrid Hirsch Kopperdal (NO) och Jorge De Hoyos (US).
I Tanzwut tar koreografen Anne-Mareike Hess sig an dansen som ett medium för gruppering, förhandling och experimenterar med kulturella normer och sociala strukturer. Genom århundraden har dansen med jämna mellanrum fungerat som en akt av frigörelse och extas, samtidigt som den varit ett sätt att disciplinera och läka kroppen.
Ett konkret exempel på detta är de ”koreomaniska epidemierna” mellan 1300- och 1600-talet i Europa. I dessa extatiska massdanser dansade flera hundra människor okontrollerat och tillsynes omotiverat under timmar och ibland dagar tills de kollapsade av utmattning. Tarantellan, religiösa och spirituella praktiker liksom dagens klubbkultur är andra exempel på detta.
I Tanzwut tar Anne-Mareike Hess avstamp i dessa fenomen för att ställa frågor kring dansens roll och dess potential i vårt samhälle idag genom sin egen koreografiska rörelsepraktik och deklarerar teatern som ett rum för frigörelse.
Idé & koncept: Anne-Mareike Hess | Utvecklat och framfört av: Anne-Mareike Hess, Rosalind Goldberg, Sigrid Kopperdal Hirsch och Jorge De Hoyos | Kostym och scenografi: Katrin Fürst | Dramaturgi: Mira Moschallski | Musik/ljuddesign: Marc Lohr | Ljusdesign: Brice Durand
Samproduktion: Centre de Création Chorégraphique Luxembourgeois – TROIS C-L
Med stöd av: Ministère de la Culture Luxembourg, Oeuvre Nationale de Secours Grande-Duchesse Charlotte – Fonds stART-up, Der Regierende Bürgermeister von Berlin – Senatskanzlei, Fonds culturel national, Fondation Indépendance, Dock 11, Tanztendenz München & HZT – Hochschulübergreifendes Zentrum Berlin
ANNE-MAREIKE HESS (DE/LU)
är dansare och koreograf utbildad i musik och dans vid Luxembourg Conservatoire, TROIS C-L, HfMDK Frankfurt (2002-2006 diploma in stage dance) och Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin/ Ernst Busch (2008-2010 Master in Choreography). Som frilansande dansare och performer har Anne-Mareike Hess arbetat med William Forsythe (Human Writes), Eeva Muilu, Zeina Hanna, Rosalind Goldberg med flera. Hon har arbetat som assistent till ett antal koreografer och som dramaturg för koreografen Marina Tenorio.
Anne-Mareike Hess koreografier har visats på ett flertal festivaler i Europa och Canada. 2008 var hon inbjuden att delta i internationella ‘Dance Roads Tour’ och att medverka vid Lille ‘Les Repérages’ festival (FR). 2010 samproducerade Luxembourg National Theatre (TNL)hennes verk Never-ending up north. Hennes samarbete med Sandra Lolax med I believe that we are having a dialogue turnerade i Luxenburg, Tyskland och Skandinavien 2012 då den också gästade Weld. Hennes senaste verk Tanzwut hade premiär på Luxembourg’s Banannefabrik hösten 2014.
Anne-Mareike Hess och regissören Miriam Horwitz utgör konstnärsduon‘Horwitz & Hess’. Sedan 2009 har detta kreativa partnerskap producerat ett antal verk som visats i Tyskland och Skandinavien. Deras senaste produktion Palais idéal hade premiär i april 2014. Anne-Mareike Hess kommer ansvara för koreografin till Ich befürchte jetzt kennen wir uns (UA), en pjäs av författaren Ivor Martinic, regisserad av Miriam Horwitz vid Gavella Theatre Zagreb. 2012 erhöll Anne-Mareike Hess the Luxembourg foundations prize for new talent.
JORGE DE HOyOS (US)
är dansare och koreograf från San Francisco. Han har bott och arbetat i Berlin sedan 2012. Hans senaste projekt som performer, Sketches/Notebook, gjordes i samarbete med Meg Stuart/Damaged Goods. Senast dansade han Sara Shelton Mann’s solo The Love of Emptiness och medverkade i TURBULENCE (a dance about the economy) av Keith Hennessy. Jorge De Hoyos föddes i Los Angeles, Kalifornien och studerade kulturantropologi vid University of California, Santa Cruz. Han är en av medarrangörerna till en live-work studio, THEOFFCENTER, ett artist space för queer-diskurs i San Francisco. Jorge De Hoyos artiklar och intervjuer har publicerats i ‘Dance’ (San Francisco), ‘Dance Theatre Journal’ (London) och på THEOFFCENTER.org blog.
jorgedehoyos.com
ROSALIND GOLDBERG
föddes i Oslo 1984. Hon studerade samtida dans vid Balettakademien i Stockholm och har deltagit i Choreography Masters programme vid HZT Berlin sedan 2012. Hon har arbetat som dansare och koreograf i Stockholm och Berlin sedan 2007. Hennes senaste verk inkluderar duetten A section of falling (Weld 2009), solotrilogin Suites with Rosalind Goldberg och solot An Image in Flux. Rosalinds verk har visats på K15, Schauspielhaus Bochum; Perfect Wedding, TanzFabrik Berlin; ’Tanztage Berlin’; ’Tanzoffensive’, Chemnitz och Leipzig och på ’Diversia’, Kosroma (RU) bland flera, liksom på scener som Weld och MDT i Stockholm, Inkonst i Malmö och Sophiensäle och Uferstudios i Berlin. Sedan 2008 har Rosalind Goldberg arbetat tillsammans med Stina Nyberg och Sandra Lolax med vilka hon gjort Weapons of Mass Production och Fake Somatic Practices som del av Nordisk residens vid Weld och Stockholm Residency Programme på MDT. Hennes senaste verk MIT som visades på Weld 2011 blev inbjuden til ImpulsTanz 2014 och nominerades till ’Prix Jardin d’Europe’.
Rosalind Goldberg har även dansat och medverkat i ett flertal verk av Ingri Fiksdal, Anne-Mareike Hess, Mårten Spångberg med flera. Hon är för närvarande på gång med ett samarbetsprojekt med konstnärerna deufert&plischke samt en ny produktion tillsammans med Sandra Lolax och Stina Nyberg. Rosalind Goldberg erhöll 2010 the danceWEB scholarship och blev utvald till residens vid Station – Service for Contemporary Dance in Belgrade (RS). Rosalind Goldberg är återkommande gäst på Weld där hon i april har residens under 3 veckor.
SIGRID HIRSCH KOPPERDAL (NO)
Föddes 1985 och är baserad i Oslo. Hon har examen vid Oslo National Academy of Arts med BA i modern och samtida dans och fortsatte efter det sina studier vid Salzburg Experimental Academy of Dance (AU). Sigrid Hirsch Kopperdal har arbetat med koreografer som Ingri Fiksdal, Eva-Cecilie Richardsen, Elle Sofe Henriksen, Jana Unmüssig och Franz Rogowski. Sigrid har även arbetat med sina egna verk under ett antal år, bland annat solot Jeg er ikke en øy (2013). Sigrid är en av konstnärer som varit verksamma i organisationen ‘Mind The Gap’ dance festival in Oslo (sedan 2012).
MARC LOHR
växte upp i Luxemburg där han tog lektioner i jazz och klassisk musik. Efter studerat i Haag flyttade han till Köpenhamn för att sedan bege sig till Berlin där han nu är verksam. Hans kompositioner är helt- eller delvis byggda på improvisation. Han skriver musik för instrument, elektronik och rörliga personer.
KATRIN FÜRST
Är verksam i Berlin. Katrin Fürst studerade arkitektur och stadsplanering vid Stuttgart University (DE) och ETSA Barcelona (ES) där hon visat stort intresse för det interdisciplinära. Textil och tyg utgör en del av hennes rums-conceptioner. Katrin har arbetat som frilansande scen- och kostymdesigner sedan 2010 och har rört sig mot kreativa områden som design, arkitektur, installation och performance. Fokus i hennes arbete är relationen mellan kroppar, arkitektur och kläder liksom den performativa kvaliteten i dessa element.