21, 22 + 23 april. Nyanser av M / Katja Seitajoki+Caroline Byström
Ett rum, en kropp och flera Medusor som smälter in, blandas samman och träder fram i kamouflerande gestalter och maskerade ansikten. Maskerna döljer, skyddar eller avslöjar. Språk förmedlas genom dessa masker som vi hela tiden bär och definieras igenom. Språkliga masker vilka vi använder för att försöka greppa mening och poetiska masker som leker med språkets våld.
Föreställningen är en betraktelse av Medusas språk, energi och kraft. En Medusa som mobiliserar vredens raseri och passion och låter dess energi skapa rörelse. I förändringen avslöjas identiteterna som en visuell strategi för att förvirra och förvilla betraktaren från att urskilja den kamouflerades identiteter. Den skrattande Medusan sätter mening i rörelse – det är en kropp som i varje ögonblick är en plats för motstånd.
Efter föreställningen den 21 april ger Mara Lee sin föreläsning "Härmapor hamnar i helvetet: Några tankar om mimikry, masker och motstånd". Föreläsningen är på svenska och börjar kl. 20.00
Efter föreställningen den 22 april ger Rudy Loewe sin föreläsning "Medusa comic".
Innan föreställningen den 23 april görs en högläsning av Hélène Cixous "Medusas skratt".
Koncept och koreografi: Katja Seitajoki i samarbete med Caroline Byström.
Medverkande: Caroline Byström
Ljus: Ronald Salas
Musik/ljud: Lisa Ullén och Sofia Jernberg
Foto: José Figueroa
Utvecklat i residens samt med stöd av Weld
Med stöd av Stockholm Stad
Nyanser av M är det andra verket i Katja Seitajokis föreställningstrilogi som berör begreppet kamouflage. Begreppet kopplas i trilogin till synliga och osynliga mönster och strukturer i samhället. Kamouflage används inte enbart i meningen att dölja eller maskera, utan också som ett verktyg för att agera och anpassa oss till omgivningen. Det är en förhandling mellan subjektet och miljön runtomkring. Seitajokis trilogi tar upp frågan om vilka kroppar som får ta plats i ett samhälle.
I mars 2016 hade föreställningen Kamouflage – Mönster i rörelse premiär på Inkonst i Malmö, och spelades därefter på Turteatern i Stockholm i samarbete med MDT. I projektet undersöktes hur gränser kan förvandlas till passager då olika rörelsespråk kamoufleras i varandra. Tre dansare, med bakgrund i västerländsk samtida dans, västafrikansk modern dans samt indisk samtida Bharata Natyam-dans, smälter in i och förskjuter rummet. Makthierarkier mellan kroppar sätts ur spel och meningsbärande system måste tänkas om.
Sommaren 2018 kommer det sista verket i Kamouflage- serien ha premiär på Träskbiennalen på Art Lab Gnesta.
——————-
KATJA SEITAJOKI
är koreograf/regissör, scenkonstnär samt producent med utbildning från Stockholms Konstnärliga Högskola och Södertörns Högskola. Hon frilansar som regissör/koreograf och har sedan 2006 varit konstnärlig ledare i Arena Baubo, som arbetar tvärkonstnärligt med anti-hierarkiska strukturer. Arena Baubo har genom åren använt sig av format som föreställningar, samtal och seminarium för att skapa nya impulser, idéer och möten. För mera information se arenabaubo.se. Parallellt med sitt konstnärliga arbete, arbetar Katja sedan 2012 på Dansens Hus som producent.
CAROLINE BYSTRÖM
föddes i Taegu, Sydkorea. Hon växte upp i Örnsköldsvik i norra Sverige och bor och arbetar som koreograf och dansare med bas i Stockholm sedan 2012. Byström är utbildad i Köpenhamn, Salzburg (S.E.A.D.), Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Gießen, Stockholms universitet, Kungliga konsthögskolan och på Masterprogrammet i Koreografi vid DOCH. Förutom samarbetet med Katja Seitajoki arbetar hon med en kommande soloföreställning som kommer visas i tandem med BARCO twin productions/Dinis Machado 2018. Hon har samarbetat med/varit stöttad av BARCO, Skövde konsthall och konstmuseum, MARC (Milvus Artistic Research Center), Weld, Köttinspektionen och co.off. Framträtt i verk av Sara Gebran, Katja Seitajoki, Dalija Acin Thelander och varit en del av Weld Company sedan 2014.
MARA LEE
är romanförfattare, poet och essäist, för närvarande verksam som forskare vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hennes böcker tar sig an frågor om makt, främlingskap, kvinnlighet och begär. Mara Lee debuterade år 2000 med den prosalyriska boken Kom som skildrar hur konstruktionen av kvinnlighet och sexualitet kristalliserar genom överordning och underkastelse. År 2007 utkom den internationellt uppmärksammade romanen Ladies, som 2011 följdes av kritikerrosade Salome, för vilken hon belönades med Svenska Dagbladets litteraturpris och Per Olov Enquists pris. Lee har även översatt den kanadensiska poeten Anne Carson. Senaste utgivningarna är romanen Future perfect samt doktorsavhandlingen När andra skriver, skrivande som motstånd, ansvar och tid. Hennes nuvarande forskningsprojekt handlar om kärlek och andrefiering.
RUDY LOEWE
är bildkonstnär som arbetar med serier, illustrationer och grafik. Rudy studerar för närvarande visuell kommunikation, MA i Stockholm, Sverige. Rudy har bland annat ställt ut på Southbank Centre, Stuart Hall Library och EFA Project Space New York. Hon är en del av Collective Creativity – en grupp konstnärer som fokuserar på att skapa dialog kring färgade queer konstnärer och svartas konsthistoria. År 2016 grundade Rudy den studenledda gruppen Brown Island vid Konstfack.