14 dec : Globalt kapital, efter-medial konst 4 – Rod Dickinson
I det fjärde och sista samtalet i föreläsningsserien Globalt kapital, efter-medial konst under 2013, ger konstnären och lektor i mediateori och kulturvetenskap Rod Dickinson (UK) föreläsningen Performance Machines.
I framtida projekt och på Weld kommer Dickinson att undersöka hur efterkrigstidens informationssystem placerar det mänskliga subjektet i situationer och institutioner som kontrollerar och mäter dess effektivitet, val och produktivitet.
Globalt kapital, efter-medial konst
Samtalsserien Globalt kapital, efter-medial konst undersöker relationen mellan samtida konstformer, framförallt installations- och performancekonst, och kapitalismens utveckling mot en alltmer avreglerad marknad. Med begreppet 'samtida konst' inbegrips att gränserna mellan de traditionella konstformerna – framförallt måleri och skulptur – är, om inte helt utsuddade, åtminstone betraktas som oväsentliga. Samtida konst har för den sakens skull inte gjort sig av med genrer eller medier utan bygger istället på en rad så kallade 'efter-mediala' eller 'mittemellan' konstformer så som installation och performance. Dessa 'mittemellan' konstformer måste förstås i förhållande till framväxten av ett alltmer allmänt konstbegrepp som etablerades under 1960-talet och en internationell kapitalistiskt marknad som inte känner av några nationella gränser.
Hur reflekterade konstformer så som performance, installation och dans på deras status som kapitalistiska varor när de växte fram? I vilken utsträckning fortsätter konstnärer att problematisera denna aspekt idag? Samtalsserien Globalt kapital, efter-medial konst försöker, å ena sidan, att analysera framväxten av dessa traditionellt experimentella konstformer och, å andra sidan, ifrågasätta deras status och politiska potential inom ramverket av global kapitalism.
Samtalsserien Globalt kapital, efter-medial konst är organiserad av skribenten och doktoranden Josefine Wikström på uppdrag av Weld.
———-
Rod Dickinson
är konstnär och lektor vid University of West England i Bristol. Hans arbete som omfattar performance och rörlig bild undersöker hur mänskligt beteende interagerar med så kallade ”media feedback systems” och sociala kontexter. 2002 rekonstruerade han Stanley Milgrams ökända ‘Obedience to Authority’ experiment. Han har samarbetat med författare som Tom McCarthy (författaren till ‘C’ och “Remainder’), Steve Rushton (Piet Zwart Institute) och media teoretikern Richard Barbrook (Westminster University). Han har tidigare ställt ut och framfört performance vid bland andra: Hayward Gallery, London, 2012; DOX Centre for Contemporary Art, Prague, 2011; The Museum of Yugoslav History, 52nd Oktober Salon in Belgrade, 2011; The Showroom, London, 2011.
Josefine Wikström
doktorerar i filosofi vid Centre for Research in Modern European Philosophy, Kingston University. I sin avhandling, handledd av professor Peter Osborne, undersöker hon performancekonstens roll inom samtida konst och i förhållande till begreppen arbete och handling i Marx, Sartre och andra tänkare. Josefine Wikström har undervisat vid Central St Martins, Kingston University och Konstfack. Hon arbetar just nu som gästlärare vid Goldsmiths University i London. Hon arbetar även som konstkritiker och skribent och skriver för bland annat Afterall Journal och MAY Revue. Hon bidrar också regelbundet till internationella vetenskapliga tidskrifter som Philosophy and Photography och Performance Research Journal.
Weld, Norrtullsgatan 7 (T-bana Odenplan)