28 feb–2 mars. Blessika / Ellen Söderhult

Danser och ljud som har kalla temperaturer och fuktiga konsistenser smyger sig på, släpar sig fram, viskar i nacken och rycker. Gastar och myter om saker som sker när solen inte lyser bjuds in och stämningar och tillstånd kopplade till folktro, medeltiden och natten gestaltas. En värld som ekar av mytologi och baletthistoria tornar upp sig. De fyra dansarna i Blessika röjer runt bland historiska ekon som förvrängs och överdrivs.

Blessika är en skräckinspirerad föreställning full av dans och hörselvillor. Det är det andra av tre verk av Ellen Söderhult som undersöker koreografi som en hemsökt konstform, där de berättelser, ideal och bilder som har förts vidare som historia och vem som fört fram dem, avslöjar lika mycket om historien som berättelserna själva. Det första verket i serien var Spökdanser(Ghost dances) som befattade sig med hur danser kan “spöka” i dansarnas kroppar.


28 februari kl 19.00
1 mars kl 19.00
2 mars kl 17.00

Weld
Norrtullsgatan 7

Boka: book.weld.se


Koreografi: Ellen Söderhult
Dansare: Cajsa Godée, Ellen Söderhult, Nathalie Wiberg, Catarina Zarazua Mujo.
Komponist: Kajsa Blom / KABLAM
Scenografi och kostym: Amanda Hedman Hägerström
Ljusdesign: Michael Forsberg
Mytologiförfattare och berättarröst: Liv Hargne Granath
Administration: Interim Kultur
Samproduktion: Weld och Scenkonst sörmland
Med stöd från: Kulturrådet, Region Stockholm, Stockholms Stad, Nordisk Kulturkontakt

Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm

Stort tack till EMS


ELLEN SÖDERHULT
arbetar som dansare och koreograf med Stockholm som bas. Hennes koreografiska verk har ofta tagit sig an kollektivet som
protagonist (Rudy, Shane et al, How to do things with Romance: a prologue, DUNKA DUNKA), men även utforskat monstruösa känslor och texturer i ljuv-bitter kärlek (GROV) och det spöklika i relationen mellan dansare och dans (Spökdanser). Med bakgrund inom körsång och sport arbetar hon ofta med röst, omslutande ljudbilder samt stora språng. Ellen har arbetat med koreografer som Iki Gonzalez Magnusson, Sorour Darabi, Anna Källblad, Nikima Jagudajev, Sindri Runudde, Nadja Hjorton, Marvil Iglesias och Catarina Zarazua Mujo samt som musiker med kompositör Hara Alonso. 2022 tilldelades hon Cullbergstipendiet från Konstnärsnämnden. Ellen är utbildad på Bollnäs folkhögskolas musiklinje och på kandidatprogrammen i samtida dans och cirkus på DOCH/Stockholms konstnärliga högskola.

CAJSA GODÉE
är en queer dansare och koreograf som huvudsakligen arbetar i Berlin och Stockholm. Cajsa utforskar gärna teman kring sexualitet utifrån en queer erfarenhet. Hennes dansgrund ligger inom grooveorienterade stilar och klubbdanser, särskilt locking och popping, och förvärvades och utvecklades i Streetdance-communityn. I 15 år har Cajsa skapat scenkonst i olika konstellationer och grupper. Till exempel som en av grundarna av dans- och performancegruppen JUCK (Thrust), som startades 2012 och vars syfte är att avslöja maktstrukturer genom rörelsen thrusting. Cajsa frilansar för närvarande med sitt eget arbete, arbetar som dansare i andra koreografers iscensatta verk och är mentor för dansstudenter.

CATARINA ZARAZUA MUJO
är dansare och koreograf utbildad vid Åsa Folkhögskolas streetdanceutbildningar. Hon har medverkat i flera scenproduktioner, bland annat The Hip Hop Symphony, där hon både dansade och koreograferade, Inga känslor är också känslor på Dalateatern, koreograferad av Iki Gonzalez Magnusson, och Dansa för mig med kompaniet Rosales under ledning av Paloma Madrid. Catarina var också en av dansarna och koreograferna för Whiffcraft in 5D tillsammans med Ellen Söderhult och Marvil Iglesias.

NATHALIE WIBERG
är en danskonstnär vars praxis inkluderar lyssnande med alla sinnena, lekfulla upptäcktsfärder och skiftande mellan fiktion och verklighet. Hon har utbildat sig i Stockholm, Köpenhamn, Barcelona och har en kandidatexamen i dans från Universitetet i Stavanger i Norge. BLESSIKA är det tredje verket av Ellen Söderhult som Nathalie medverkar i; hon har tidigare dansat och sjungit i DUNKA DUNKA och GROV Group Version.

KABLAM
är en kompositör, producent och DJ baserad i Stockholm. Hon började sin karriär som DJ år 2013, och är kanske mest känd som en del av Januskollektivet i Berlin tillsammans med M.E.S.H. och Lotic. 2016 släppte Janus KABLAMs debut-EP med titeln Furiosa. Hon har sedan dess släppt ett album och flera EP:s på sitt eget skivbolag. KABLAM har också producerat remixer för och samarbetat med mobilegirl, DJ Babatr, Coucou Chloe, Osheyack, estoc, Your Planet Is Next, rip ME och fler. KABLAMs musik kännetecknas av detaljerade rytmer, found sounds, sampledelia och sensoriska upplevelser. Hennes musik har beskrivits som sonic maximalism och ”stonkcore”. KABLAM både DJ:ar och spelar live, och har uppträtt på ställen som Berghain, Sonic Acts, ALL Club Shanghai, Circus Tokyo, Left Bank Tbilisi, Nrmal Festival Mexico och många fler.

AMANDA HEDMAN HÄGERSTRÖM
är kostymdesigner och scenograf som arbetar med kropp, queer blick, sårbarhet och humor. Hon är Intresserad av förförisk estetik med lust och intuition som konstnärlig kompass. Examinerad från kandidatprogrammet kostymdesign & scenografi på Stockholms konstnärliga högskola 2022. Amanda arbetar både på institutioner och i det fria fältet, hon är en av tre grundare till frigruppen Goosebumps Scenkonst.

MICHAEL FORSBERG
har alltid varit intresserad av konst. 2021-24 gick han ljusdesign på Stockholms konstnärliga högskola, och har medverkat i flera samarbeten sedan dess. Han tycker särskilt om färggrant, rättframt ljus som förstärker rummet, kropparna, budskapet, eller ibland bara upplevelsen och känslan av ljuset i sig. michaelforsberg.se

LIV HARGNE GRANATH
är skådespelare utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö 2021-2024 samt Fridhems folkhögskola 2016-2018. Sedan examen har varit Liv anställd på Regionteater Väst.


Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm