FOR YOUR EYES ONLY, 4+5+6 okt

Peter Stamer, Sybrig Dokter, Andreas Müller

There is nothing in front of me. There is nothing underneath my feet. There is nothing to my left. There is nothing here. There is nothing beyond the door, nothing the cat is running away with. There is nothing buried underneath the tree. There is nothing bruised, nothing growing in my kidneys. There is nothing funny about a gold fish. There is nothing in the house, nothing in the milky way. There is nothing left to see. Funny.

Koncept: Peter Stamer (DE)
Framförande: Sybrig Dokter (SE), Andreas Müller (DE), Peter Stamer (DE)
Dramaturgisk rådgivning: Christine Standfest (DE)
Ljusdesign: Andreas Harder (DE)
Ljustekniker: Ronald Hessman (SE)

Bokstavligen utan bilder försöker FOR YOUR EYES ONLY visa på hur världen, som med en sådan envishet omger oss, är skapad.  Som ett språkspel som hämtar sitt material från det erfarna, det upptäckta, ur rester av nyligen skapade berättelser eller det mer exakt konstruerade. Vad som ”ses” på scenen existerar enbart i vår fantasi – som representation i dess minsta beståndsdel.

Våren 2010 bjöd den frilansande dramaturgen, kuratorn, skribenten och scenkonstnären Peter Stamer (DE) in  en grupp svenska konstnärer till sitt residens på Weld. Tillsammans utforskade de hur textfragment kan användas för att aktivera ett inre bildskapande, vår fantasi, vilket lade grunden till föreställningen FOR YOUR EYES ONLY. En av konstnärerna var Sybrig Dokter som Peter Stamer skulle komma att inleda ett långvarigt arbete med. Nu återvänder Peter Stamer till Weld under tre kvällar med FOR YOUR EYES ONLY. Förutom Sybrig Dokter har han med sig dansaren Andreas Müller.

En produktion av Peter Stamer / GARAGE e.V. Medproducent: Tanzquartier Wien. Finansierat av Hauptstadtkulturfonds Berlin. Med stöd av Tanzfabrik Berlin, International Dance Programme Sweden, Weld Stockholm, Noore Tantsu Festival Viljandi

Sybrig Dokter (SE)
arbetar som koreograf och performer i fältet av nutida dans, ibland inom angränsande områden så som bildkonst och nutida teater. Även om vissa projekt och samarbeten tar henne till andra sfärer har hon sin bas i den fysiska, koreograferade kroppen. Hon är utbildad på Codarts, Rotterdam samt i London och New York.
Förutom samarbetet med Peter Stamer har hon på senare tid medverkat i Koreografiska Konstitutets produktioner (Manuskriptet DODO, festival:display), som performer i Paul Horn´s kortfilm Trafo samt initierat projektet Home/ДOM i Moldova, Ukraina och Belarus med Benno Voorham genom Lava-Dansproduktion. Vid festivalen Almost out of Sight på Weld framförde hon också WFOW i samarbete med Ingrid Cogne, Rasmus West och Anna Koch. Hon har också deltagit i Tandem Ukr/Mol som producent, initierat av ECF och MitOst och samarbetat med tonsättaren Ann Rosén, Digital Art Center i projektet Farfrom.

www.sybrigdokter.com


Andreas Müller (DE)

Är dansare, performer, lärare i improvisation och kompositör från Berlin. Müller har bland annat arbetat med Meg Stuart (Alibi, Visitors only, etc.), Boris Charmatz (Quintette cercle, La levée des conflits), Jess Curtis och TwoFish. Hans egna verk har ofta gjorts i samarbete med Joséphine Evrard. 2004 mottog han ett forskningsstidenium av Berlin stad. Sedan 2007 har han genom ett antal workshops och performativa händelser kommit att starkt influeras av Rosalind Crisp´s forskning i sin praktik som dansare. Vid sidan av detta är han sångare i och medgrundare till duon Beide Messies.

www.beidemessies.de

Peter Stamer (DE)
arbetar som regissör, dramaturg, mentor och kurator inom samtida teater. I sina projekt intresserar Stamer sig främst för det estetiska spänningen mellan kropparnas potens och språkliga potential.  Hans föreställningar och teaterprojekt har fört honom genom Europa till Kina, Egypten, USA och Israel. Hans senare produktion inkluderar verk som The Path Of Money – en dokumentär/teater/installation om en sedels resväg genom Kina, FOR YOUR EYES ONLY på temat story telling och blindhet, THE BIG EVENT 1-3, ett dokumentärt skådespel kring mordet på John F. Kennedy.  Under senare tid har han också arbetat med det internationella byggnads-performanceprojektet A Future Archeology inom vilket rumsliga strukturer kommer skapas i Berlin, Wien och Kairo under fem månader 2013. Just nu förbereder han också projektet 26 Letters to Deleuze utifrån L'Abécédaire de Gilles Deleuze för EMPAC i NEW York.   

peterstamer.com