Globalt kapital, efter-medial konst 2, 29 april
Den andra delen av föreläsningsserien Globalt kapital, efter-medial konst delas av konstnären Melanie Gilligan (London/New York) och Dr Kerstin Stakemeier (Konstakademin, München).
Melanie Gilligan kommer att visa och diskutera hennes senaste film som handlar om den nuvarande ekonomiska och politiska krisen, dess intensifiering av biopolitiskt styre och finansialiseringen av vardagen. Gilligans videos är för det mesta strukturerade som korta dramaserier och använder fiktionen för att handskas med ämnen som oftast behandlas av journalistiken, dokumentären eller inom akademin. Hon kommer att diskutera några återkommande teman från hennes tidigare filmer Popular Unrest och Self-Capital samt hennes senaste film som hon jobbar med just nu.
Gilligans presentation följs upp av en kortare föreläsning av Kerstin Stakemeier som kommer att tala om slutet av kapitalismens fortskridande. Länge har idén om konstens och politikens autonomi uppfattats som en fram och tillbaka rörelse av kapitalismens icke stoppbara utveckling. Men hur konfronterar vi en kapitalism som ständigt befinner sig i kris? Hur skapar vi autonomi utifrån ett tillstånd som vi uppfattar som brutalt stillastående?
Samtalsserien Globalt kapital, efter-medial konst undersöker relationen mellan samtida konstformer, framförallt installations- och performancekonst, och kapitalismens utveckling mot en alltmer avreglerad marknad. Med begreppet 'samtida konst' inbegrips att gränserna mellan de traditionella konstformerna – framförallt måleri och skulptur – är, om inte helt utsuddade, åtminstone betraktas som oväsentliga. Samtida konst har för den sakens skull inte gjort sig av med genrer eller medier utan bygger istället på en rad så kallade 'efter-mediala' eller 'mittemellan' konstformer så som installation och performance. Dessa 'mittemellan' konstformer måste förstås i förhållande till framväxten av ett alltmer allmänt konstbegrepp runt 1960-talet och en internationell kapitalistiskt marknad som inte känner av några nationella gränser.
Hur reflekterade konstformer så som performance, installation och dans på deras status som varor innehållandes kapitalistiskt arbete när de växte fram? I vilken utsträckning fortsätter konstnärer att reflektera över denna problematik idag? Samtalsserien Globalt kapital, efter-medial konst försöker å ena sidan att analysera framväxten av dessa traditionellt experimentella konstformer och å andra sidan ifrågasätta deras status och politiska potential idag inom ramverket av global kapitalism.
Samtalsserien Globalt kapital, efter-medial konst är organiserad av Josefine Wikström på uppdrag av Weld.
Melanie Gilligan
är konstnär och skribent född i Toronto 1979. Hennes arbete som konstnär involverar video, performance, text, installation och musik. Hennes texter om konst, politik, och ekonomi har publicerats i tidningar som Artforum och Texte Zur Kunst samt i nyligen publicerade böcker som Canvases and Careers Today (Sternberg Press) och Intangible Economies (Fillip). 2008 gav Gilligan ut Crisis in the Credit System som är en fyra delar dramaserie och handlar om den nuvarande finanskrisen och som gjordes specifikt för att ses och distribueras på Internet. Hennes senaste filmer Popular Unrest och Self-Capital är narrativa dramaserier som reflekterar över politikens roll inom kapitalismens pågående kris. Utställningar inkluderar Kolnischer Kunstverein (Cologne), Chisenhale Gallery (London), The Banff Centre, (Banff), Presentation House Gallery (North Vancouver), Transmission Gallery (Glasgow), Justina M. Barnicke Gallery (Toronto), VOX (Montreal) och Franco Soffiantino Gallery (Turin).
Kerstin Stakemeier
bor och arbetar i Berlin och München, där hon är verksam som lektor i mediateori vid centrum för tvärvetenskapliga studier vid Konstakademien. Hon har studerat politisk teori och konsthistoria i Bremen, Berlin och London där hon 2010 avslutade sin doktorsexamen med titeln "Entkunstung – artistic models for the end of art". Under 2009/10 arbetade hon vid Jan van Eyck Academie med projektet "Realisms in (contemporary) art". Hon har bland annat arbetat vid Museum für Gegenwartskunst i Basel och vid Kunstverein i Hamburg. Stakemeier är också verksam som konstkritiker och skriver bl.a. för Texte zur Kunst, Afterall och Phase2. "Entkunstung – artistic models for the end of art" kommer att publiceras av polypen b_books under 2013.
Josefine Wikström
doktorerar i filosofi vid Centre for Research in Modern European Philosophy, Kingston University. I sin avhandling, handledd av professor Peter Osborne, undersöker hon performancekonstens roll inom det bredare begreppet samtida konst och i förhållande till olika begrepp av arbete i Marx och i post-Marxistiska tänkare. Josefine Wikström har gästundervisat på Central Saint Martins, Kingston University och Konstfack. Hon arbetar även som konstkritiker och skribent och har skrivit för bland annat Afterall Journal, Philosophy and Photography, Performance Research Journal och Paletten