1–3 mars. Excavation Series I and II / Anna Pehrsson
Genom en undersökning av geologiska (transformativa) processer, stenens materialitet och svindlande tidsförlopp, närmar sig Anna Pehrsson människokroppens förmåga att skapa förändring i sitt nya verk Excavation Series I and II.
Fredagen 1 mars kl 19.00
Lördagen 2 mars kl 19.00
Söndagen 3 mars kl 16.00
Weld
Norrtulsgatan 7
Boka: book.weld.se
I Excavation Series I and II står rörelsen i fokus. Anna Pehrsson skalar av för att få syn på varifrån rörelsen kommer, vad som genererar den och hur den fortplantar sig i kropp och rum.
Excavation Series I and II organiserar rörelsen som en multidirektionell massa – på samma gång en het flytande sten som lurar runt hörnet – en kometsvans som spränger genom himlen – och ett tunt lager av avdunstat vatten som når porerna. Ljus tunnas ut till mörker, kropp resonerar ljud, och malande blir sipprande, ett ljud av det som kallas existens.
Excavation Series I and II är den andra delen av ett arbete som hade premiär på Fylkingen förra året och som är planerad till flera delar och ett större verk för flera dansare.
At the still point of the turning world. Neither flesh nor fleshless;
Neither from nor towards; at the still point, there the dance is,
But neither arrest nor movement. And do not call it fixity,
Where past and future are gathered. Neither movement from nor towards,
Neither ascent nor decline. Except for the point, the still point,
There would be no dance, and there is only the dance.
― T.S. Eliot
Koreografi och dans: Anna Pehrsson
Ljusdesign: Thomas Zamolo
Musik: Shida Shahabi och Hampus Norén
Kostym: Salome Kappelin
Producerad av Weld
///////EXTRA!///////
”A tribute to Steve Paxton”
Weld
Lördag 2 mars
Efter Anna Pehrssons solo Excavation Series I och II på lördag blir det ett extra event där Eleanor Campbell, Shai Faran och Mikael Marklund dansar tre improviserade solon som ett tack för den magi Steve Paxton lämnade efter sig till oss.
When we started to dance, what Steve implemented in contemporary dance was already given. What was offered has been taken. What the intention was is beyond us. Our thanks is just a glimpse of what it meant.
In an attempt to recall something we never experienced we would like to say thank you.
In our tumbling we hope dance will be freed.
STEVE PAXTON
var medlem i Judson Dance Theater och Grand Union, där han arbetade med bl.a. Robert Rauschenberg och Yvonne Rainer. Han var en mästerlig improvisatör och även känd för sina intrikata improvisationer till Glenn Goulds tolkning av Goldbergvariationerna. Han utvidgade möjligheterna för vad dans kunde vara, utvecklade kontaktimprovisation och ”material for the spine” – ett system som fokuserade på att föra medvetandets ljus till kroppens mörka sida.
ANNA PEHRSSON
född i Boliden, Sverige, är dansare, koreograf och konstnär verksam i skärningspunkten mellan dans, koreografi och bildkonst. Hon har dansat med bland annat Alias Compagnie, Corpus/Kungliga Danska Balett och Cullbergbaletten och har sedan debuten som koreograf 2016 skapat ett brett utbud av verk för galleriet, den offentliga sfären, såväl som beställningsverk och forskningsprojekt.
Djupt integrerad i hennes kunskap om kropp och rörelse, utvidgar Pehrsson sitt arbete till andra medier som skrift, teckning, stenhuggning och glödgning. Hon debuterade som bildkonstnär 2021 på Tjörnedala konsthall Simrishamn, och fortsätter att ställa ut i samarbete med bland annat SEART, Stockholm.
Sedan 2021 organiserar och kurerar hon Danser för Bruket, ett platsspecifikt dansprojekt som utforskar rörelser och transformationer som materia i relation till de historiska platser som huserar den tidiga svenska järnindustrin. Pehrsson är associerad konstnär på Weld, Stockholm och har en MFA i koreografi från DOCH och en postmaster ackreditering från KKH, Kungliga Konsthögskolan.
Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm