23, 24, 25 maj. The Liminal / Carima Neusser

23 maj kl 19.00
24 maj kl 19.00
25 maj kl 16.00

Weld
Norrtullsgatan 7

Boka: book.weld.se


The Liminal är en koreografisk triptyk, där tre solon, tre universum, existerar sida vid sida. Varje solo är en egen värld, bär sitt eget språk och sin egen rytm – formad av en mångfald av metoder, referenser och kroppsliga praktiker. Tillsammans bildar de en helhet som aldrig riktigt blir ett, men som aldrig heller förlorar sina särskiljande former och förkroppsligas av tre distinkt olika dansare. Likt verket självt befinner de sig i limbo och rör sig i ett vakuum i hopp om att bli en.

The Liminal tar speciellt inspiration från den irländske målaren Francis Bacons figurer och hur de fungerar i hans triptyker. Precis som hans triptyker helt och hållet har separata sektioner, som omöjliggör att ett berättande skulle kunna etablera sig, så möts i The Liminal tre personligheter, tre livsöden, tre fantasier och tre ljusvärldar utan att en narration uppstår. De är separata universum, figurer som inte berättar, utan som speglar sig själva i varandra och rör sig in och ut ur olika liminala rum. De möts, eller möts inte på scenen. De är alienerade från varandra, sin omvärld, sig själva. De befinner sig på tröskeln, i ett rum däremellan.

Liminalitet:
Liminalitet är ett tillstånd av tvetydighet, av att befinna sig mittemellan eller något som är i ett övergångstillstånd. Det kännetecknas av att vara fast däremellan, i limbo, oförmögen att vända tillbaka eller gå framåt i tiden. Ordet ”liminal” kommer från latin som betyder tröskel eller gräns, platsen däremellan. Ett exempel på liminalitet är den korta tiden mellan liv och död eller mellan sömn och vakenhet.


Koncept och koreografi: Carima Neusser
Performers och medskapare: Ailish Maher, Lisa Schåman, Carima Neusser
Ljudkomposition: Per Hüttner
Ljusdesign: Nelson Lima
Styling/kostym: Carima Neusser

Produktion och residens:
Weld, Dans Plats Skog, Dansstationen, Bergen Dansesenter, Regionala Danscentret i Österbotten, Höjden

Producent: Vision Forum
Med stöd från: Svenska Kulturfonden, Kulturbryggan


CARIMA NEUSSER
är en koreograf och performer som arbetar i skärningspunkten mellan samtida dans och performance. Hennes verk är ofta tvärvetenskapliga och skapas i samarbete med konstnärer inom bildkonst, musik, arkitektur och andra discipliner. Hennes föreställningar utforskar metafysiska frågor och aktiverar publikens inre värld genom visuellt rika miljöer där dans, ljus och bildkonst möts. Hon ser koreografi som en väg in i våra inre rum – platser där fantasi, känslor, drömmar och minnen finns. Genom koreografin skapar hon öppningar som låter det inre livet träda fram och ger publiken en chans att spegla sig i det som utspelar sig på scenen. Neussers verk har visats på scener och institutioner som Dansens Hus och Weld i Stockholm, samt internationellt i länder som Norge, Finland, Marocko, Brasilien, Tyskland, Portugal, Mexiko, Haiti, Tunisien och Egypten. År 2022 presenterades hennes verk Ghetto Gucci på den prestigefyllda konstutställningen documenta fifteen i Kassel, i samarbete med konstnärer och dansare från Haiti. Vid sidan av sitt konstnärskap curaterar hon projektet Gnistrande Samtal och är en av grundarna av Tomorrow’s Art Audience. Hon deltar också i det tvärvetenskapliga konstprojektet Governing Bodies. Hon har en magisterexamen i kultur- och medieproduktion från Linköpings universitet (2014-2016) och studerade dans vid Iwanson International School of Contemporary Dance i München (2006-2009).

AILISH MAHER
är en irländsk-finsk danskonstnär baserad i Vasa, Finland. Hennes arbete omfattar liveframträdanden, screendance och skrivande. Hon har medverkat i verk av koreografer och konstnärer som Liz Roche Company, Malviniemi Company, Lucia Kickham, Raimund Hoghe, Nathan Johnston, Janne Aspvik, Carina Ahlskog, Carima Neusser, Flora Fauna Project m.fl.

LISA SCHÅMAN
Nyfiken på metoder som sammanflätar konstteori och dans, och med ett djupt intresse för konstnärlig process och metodik – såväl som själva dansarbetet ur dansarens, koreografens och publikens perspektiv – närmar sig Lisa Schåman ett brett spektrum av projekt som dansare. Lisa är baserad i Stockholm och har arbetat med koreografen Malin Elgán i projektet Delar, med föreställningar på Ställbergs Gruva, Hägerstensåsens Medborgarhus, Hallen i Farsta (2023) och på Moderna Dansteatern (Med till hälften – en halv provokation, MDT, 2024). Hon är för närvarande involverad i skapandet av koreografen Peter Mills kommande babyperformance O (premiär och Riksteaterturné, våren 2025), samt Oda Brekkes verk dead dead document på MDT. Lisa är också engagerad i den konstnärsdrivna ateljén Höjden i Östberga – ett rum för konstnärligt arbete, process och produktion och en plattform för solidaritet och utbyte mellan konstnärer. Hon har en kandidatexamen i dans från Stockholms konstnärliga högskola (2015).


Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm