24-29 maj. Water @ Weld #2

Water @ Weld #2 är en sammanställning av verk som undersöker ett av världens vanligaste och mest anomala material, vatten. Som en performativ antologi manifesterar de sex dagarna på Weld koreografen och konstnären Pontus Petterssons pågående forskning och projekt All Departures Are Waves, som presenterar olika aspekter och relaterade arbeten i dialog med detta längre projekt, som sträcker sig mellan åren 2019-2023. Läs mer längre ner på sidan.


24-26 maj
Clepsydra
Interaktiv installation av Pontus Pettersson & Hara Alonso
kl 13.00, 16.00, 19.00

27-29 maj
A Dog Called Drama
solo med Pontus Pettersson
kl 19.00 (27+28 maj)
kl 16.00 (29 maj)

28 maj
Workshop
Undrowned lessons and skeletal speculations av Adam Seid Tahir
kl 13.00-16.00

Höjden
Östbergatorget 21


För den andra upplagan av Water @ Weld arbetar Pontus tillsammans med ljudkonstnären Hara Alonso i skapandet av ett nytt verk, Clepsydra, som är en musikalisk installation av beröring, ljud/skapande, gester och vatten samt arbetet med det liknande arvet från partiturskrivning, som finns i både västerländsk samtida dans och musik.

Några nya ”spår” läggs till framförandet av A Dog Called Drama, Pontus soloversion av forskningen där han spelar dragspel och berättar historier från vattenhaltiga förkroppsliganden och begär, någonstans mellan en konsert och autofiktivt författarskap.

Inbjuden är också dansaren och koreografen Adam Seid Tahir i att undervisa workshopen Undrowned lessons and skeletal speculations, baserade på spekulativa förslag och somatiska partitur utvecklade i relation till boken ”Undrowned: Black Feminist Lessons from Marine Mammals” skriven av den amerikanske författaren och aktivisten Alexis Pauline Gumbs.

All Departures Are Waves fokuserar på de materiella, ekologiska, performativa och etiska kvalitéer som vatten kan innebära, som en vital del av allt levande. Som utgångspunkt och ankare för hela projektet finns konceptet Hydrofeminism som utvecklats av genusforskaren Aistrida Neimanis. Genom att se på vatten, och kanske också vara vatten, kan vi hitta en ny väg för feminism som en övergripande etik och politik för allt levande.


Clepsydra
– en interaktiv ljudinstallation av Hara Alonso och Pontus Pettersson

Hur kan vi skapa eller förstärka vårt förhållande till vatten i dag, mitt i antropocen och den globala miljökatastrofen? Som en gemensam sak, som det faktum som håller oss vid liv?

Hara Alonso och Pontus Pettersson har undersökt det gemensamma rummet i en installation av gester, ljud och vatten. De har arbetat parallellt med partiturskapande och scores, två viktiga metoder inom västerländsk samtida musik och dans.

Genom att leka med idén om en vattenklocka, en clepsydra, mäter vi, blir vi, är vi genom tiden. Kan våra kroppar bli grunden för denna undersökning?

Installationen är öppen en timme i taget. Vi går in tillsammans och man går ut när man vill. Installationen är en idé om en gemensam händelse, en meditationskurs av något slag, eller en timme långt musikaliskt jam, eller att bara vara med ljud och tystnad tillsammans. Välkomna in i tiden, in i vår ljudträdgård, och att ta hand om rummet genom att ge din uppmärksamhet åt vattnet.
—————————–
A Dog Called Drama
– en autofiktiv dans- och ljud föreställning av Pontus Pettersson

Våren 2020 började Pontus spela dragspel, en ensam övning och vibrerande strävan, både andligt och fysiskt. Dragspelet kan ses som rörelse såsom vågor och andetag, en evig passion.

A Dog Called Drama kan ses som forskningen av ’All Departures Are Waves’ gjuten i singularform genom Pontus egna historia, praktik och dans. Någonstans mellan en konsert, autofiktivt skrivande och koreografi spelar och berättar Pontus historier från vattniga förkroppsligande och behov. Han vibrerar rummet så att köttet blir ett.

Om föreställningen har en skugga kommer den att leda oss till en manlig figur, men liksom våt färg rör den sig med tyngdkraften och blir material, långt ifrån bild. På natten, när skuggorna dansar i frånvaro av solen – låter som vibrationer, skapas en vågig sfär från vilken man kan föreställa sig havets kallelse, att framkalla det förflutna för att fortsätta framåt.

—————————–

Undrowned lessons and skeletal speculations
– en rörelseworkshop av Adam Seid Tahir

Denna workshop kommer att baseras på några spekulativa förslag och somatiska scores som Adam Seid Tahir har utvecklat i relation till boken Undrowned: Black Feminist Lessons from Marine Mammals skriven av Alexis Pauline Gumbs.

”Imagine with me that the biggest sound on the planet, exceeding the anxiety we project over airwaves, is the prayer of blue ancestor depth..” (Alexis Pauline Gumbs, 2020, Undrowned: Black Feminist Lessons from Marine Mammals)


Pontus Pettersson (SE)
är en svensk koreograf och konstnär baserad i Stockholm som arbetar i skärningspunkten mellan visuell konst, koreografi och samtida dans. Petterssons unika stil är alltid en blandning av metoder och genrer, där text, objekt, skulpturer och koreografiska instruktioner alltid är en del av hela verket. Arbetet sträcker sig från spådomar, kattutövning, poesi, festivaler till dans. Pontus fick sin MFA i koreografi vid Uniarts 2014, och en andra i visuell konst vid Konstfack 2018. Pontus är affilierad konstnär vid Weld i Stockholm och forskningscentret MARC i Knislinge, Sverige.

Hara Alonso (SE/ES)
är pianist och kompositör baserad i Stockholm. Hennes musik blandar elektroniska och instrumentala element som genererar komplexa och fantasifulla ljuduniversum. Hennes kreativa praktik ifrågasätter de hegemoniska berättelserna kring musik och teknik genom att omdefiniera dess verktyg och kunskap. Med hjälp av improvisation, somatik, kroppslighet, DIY-gränssnitt och kodning komponerar Hara nya ljudliga system och språk. Hara arbetar i olika konstnärliga forskningsprojekt vid Stockholms konstnärliga högskola och är artist in residency på Elektronmusikstudion i Stockholm. År 2014 tog hon initiativ till det deltagande kompositionsprojektet The City Composing. Vid sidan av sin konstnärliga praktik undervisar Hara i musikprogrammering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Adam Seid Tahir (SE)
(han/hon/dem) är koreograf och dansare baserad i Stockholm. Deras arbete omfattar dans, performance, koreografi, skrivande, kodning och skapande av verk för fysiska plattformar och cyberrymden. Adam är intresserad av mötet mellan svarthet, sensorbaserad teknik, flätning, 3D-animation och somatiskt arbete och använder dessa för att manifestera alternativa verkligheter. De vägleder sin process för att skapa verk genom att korsa digitala och fysiska ritualer för spådomar. På senare tid har hon blivit intresserad av att skapa affektiva och emotionella maskiner samtidigt som hon fortsätter att vara intresserad av ansiktsuttryck och har arbetat med ”stankface” i sitt senaste arbete.


Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm