10 nov. Failure as Practice / Darko Dragičević & Collaborators

An error is simply a failure to adjust immediately from a preconception to an actuality.
– John Cage

Misslyckande är något vi skäms för, vi vill dölja det, göra det omärkligt. Medan framgång integrerar, innebär misslyckande alltid en möjlig uteslutning eller förkastelse. Vad som definierar ett misslyckande beror inte bara på individen utan också på sociala och strukturella parametrar. Formatet ”Failure as Practice” behandlar ämnet på ett konstnärligt sätt och tar fasta på normer för social perception, befintliga maktrelationer och förutsättningar för social samexistens. På ett lekfullt sätt utforskas den transformerande kraften i misstag och misslyckanden.

I en serie interventioner möter sex medverkande konstnärer publiken. I olika experimentella uppsättningar ställs de inför paradoxala, ibland olösliga uppgifter som inte bara konfronterar artisterna utan också publiken med frågan om hur vi hanterar misslyckanden. Mänskliga svagheter och sårbarheter tas upp och en kollektiv upplevelse skapas.

Detta evenemang är en introduktion till nästa praktikmodul, som kommer att ske på Weld under 2025, i samarbete med lokala konstnärer från Stockholm.


10 november kl 17:00–20.00

Weld
Norrtullsgatan 7

Boka: book.weld.se


Schema
17:00 – 18:00 Intervention 1
18:00 – 18:15 Paus
18:15 – 19:00 Artists talk
19:00 – 20:00 Intervention 2


Koncept, konstnärlig ledning: Darko Dragičević
Konstnärligt samarbete och framförande: Elinor Tollerz Bratteby, Anna Koch, Lana Pavkov, Manuel Rodriguez, Tove Salmgren, Martin Sonderkamp
En produktion av Goethe-Institut Belgrad
Samproduktion: Tanzfabrik Berlin, CoFestival och Nomad Dance Academy Slovenien, Lokomotiva – Centre for New Initiatives in Arts och Culture Goethe-Institut Skopje, Theater im Ballsaal och International Dance Solo Festival Bonn, nuvarande version Stockholm: Weld


Darko Dragičević (RS/DE)
är en bild- och performancekonstnär, filmskapare och föreläsare baserad i Berlin. I sin konstnärliga praktik utforskar han gränssnitten mellan koreografi, performance, dans, bildkonst, video och film i olika medier. Dragičevićs arbete speglar en kritisk granskning av villkoren för konstnärlig produktion i ett postkapitalistiskt, högpresterande samhälle och fokuserar på estetiken kring ekonomi, identitet, arbete, aktivism och social organisation. Förutom sitt engagemang i tvärvetenskapliga projekt och cross-media-samarbeten publicerar han, föreläser och kuraterar samarbetsprojekt.

Elinor Tollerz Bratteby (SE)
är verksam inom dans och koreografi i Sverige och internationellt sedan 2012. Hon värnar om samarbeten med fristående konstnärer och sammanhang utanför institutionerna. Elinors arbete betonar experimentell hantering av material och situationer. Utgångspunkten är ofrånkomligen dans och koreografi, som letar sig in i andra kunskapsfält och konstformer som musik, poesi, mode eller fotografi, för ständig överraskning när det ena förvränger det andra. www.elinortb.com

Anna Koch (SE)
är dansare och koreograf samt konstnärlig ledare och grundare av Weld. I sitt konstnärliga arbete rör sig Koch genom olika praktiker och fält med en bas i koreografi. Från performanceinstallationer till rörelsebaserade koreografier, ord- och textbaserade verk samt video. Hon utforskar de performativa relationer som finns mellan språk, bildspråk och sinnesförnimmelser.

Lana Pavkov (RS)
är en multimediaregissör som ibland också arbetar med performance. Hennes kreativa resa går över olika former av berättande, från scenen till skärmen, och blandar performance, bildkonst och berättande. Mellan 2019 och 2021 var hon djupt involverad i ett projekt med Darko Dragičević kallat Lie and Theft as Pratice, där hon finslipade sina färdigheter inom livekonst och performance. Nyligen grundade hon en dramastudio, BUKA (noise), i sin hemstad, där hon ägnar sig åt att fostra unga talanger och främja kreativ utforskning. Samtidigt utvecklar hon en serie dokumentärprojekt.

Manuel Rodríguez (ES/SE)
konstnär från Úbeda (Andalusien), arbetar med dans, koreografi och bildkonst. Han har tilldelats flera internationella utmärkelser, både som performer och för sina konstnärliga verk. Under sin karriär har han producerat mer än 15 sceniska verk som framförts på teatrar i hela Europa, samt redaktionella, audiovisuella verk och installationsverk. Han är för närvarande inne på sitt andra år av masterutbildningen ”New Performative Practices” vid Stockholms konstnärliga högskola (SKH).

Tove Salmgren (SE)
är baserad i Stockholm där hon arbetar med performance, dans, koreografi, text och curatoriella praktiker. Som koreograf har hon en aptit för förändrade perspektiv och verkligheter, ofta genom interventioner i mindre skala, baserade på intresset för att förhandla om vad konst (och icke-konst) kan göra och vara, som en plats för det frigörande okända. Tove är anställd som universitetslektor i koreografi och programansvarig för en NPP, master i koreografi vid Stockholms konstnärliga högskola (SKH).

Martin Sonderkamp (SE/DE)
är en konstnär som sedan 1993 har utvecklat ett interdisciplinärt förhållningssätt till dans och koreografi och som har förverkligat scenproduktioner, deltagande publikupplevelser, audioguider, mixed media-installationer och performancepartitur. Han är en hängiven utövare av samskapande, aktivt engagerad i forskning och experimentellt samarbete med konstnärer inom ljudkonst, dans, bildkonst och musik. Sedan 2017 är han professor i koreografi vid Konstnärliga högskolan i Stockholm.


Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm