24+25 nov. ASPHALT Series

ASPHALT Series
ett performance-program curaterat av Dinis Machado

Med: CNIDARIEL, Luan Okun, Mia Meneses, Camila Malenchini, Progressive Genitalia, Gareth Cutter och Gemma Nash, Slim Soledad, XD Eric.

Mermaid of the Asphalt,
Queen of the Moonlight,
Only hand your body
to those who can carry it.
Ur ”Serei A” av Linn da Quebrada

ASPHALT Series förflyttar sig från binära förståelser och formuleringar och artikulerar ett program av konstnärer som lever i utrymmen mellan identiteter men också mellan teatraliteter, genrer, tekniker, berättelser och dispositiv. En grupp konstnärer med sammanflätade identiteter och praktiker där fragmentariska materialiteter, tätheter och önskningar väver samman dissidentpolitik, sensationer och fiktioner till det performativa okända.

ASPHALT är en kontext som artikulerar kön som varierande förståelser och formuleringar som korsas av migrationsströmmar, klassupplevelser, kulturella bakgrunder, rasifierande blickar och erfarenheter och projektioner av funktionshinder. Genom att samla en grupp konstnärer som formulerar sig själva och sina queera praktiker på olika sätt som speglar deras livsresor och produktionssammanhang, försöker programmet avobjektifiera den queera kroppen och fragmentera den till en mängd möjligheter och förslag.



24 november

19.00
CNIDARIEL – CNIDARIEL (Musik / Performance)
20.00Luan Okun – C0rp0Lento (Performance)

25 november

16.00Mia Meneses – Bloco 11 (Teater)
17.15Camila Malenchini – On Faun (Dans)
18.15Progressive Genitalia – Reimagining Intimacy (Performance)
20.00Gareth Cutter och Gemma Nash – The Quips (Musik / Video / Radio / Aktivism)
21.00 Slim Soledad (DJ set)
22.30XD Eric (DJ set)

Weld
Norrtullsgatan7

Boka: book.weld.se


CNIDARIEL

Musik: cnidariel.bandcamp.com
Website: cnidariel.com
Instagram: @cnidariel

CNIDARIEL existerar i en förvrängd ljud- och bildvärld som utforskar överflöd, alienation, sårbarhet och kroppen. CNIDARIEL är ett Stockholmsbaserat audiovisuellt performance/musikprojekt som kombinerar lyrik på svenska med råa ljudlandskap och influenser från pop, folklore, klubbkultur och ritualistisk/orkestral dramaturgi.

I september 2022 släpptes hens andra EP Fantasy Bonding, efter debutalbumet Köttets Väg 2020. CNIDARIEL är vad som spelas på insidan av ditt huvud i månskenet under din bästa febernatt. Denna föreställning har tidigare visats på Norbergfestivalen sommaren 2023.

Foto: Lamia Karin


LUAN OKUN
C0rp0Lento

Corpolento Adj.
1. Överdrivet fet, överviktig eller adipös.
2. Har fördelaktiga dimensioner, voluminös.

Lento Adj.
1. Avslöjar en brist på hastighet eller smidighet, långsam, trög.
2. Har inte bråttom
3. Förlänger tiden.

Att trolla, inte bara med definitionerna, utan med de olika möjligheter vi kan skapa för att berätta om vår egen resa. Långsamhet, inbromsning, resten av de kroppar som alltid springer genom koloniala krav blir ett dödligt vapen mot den kolonisering som fortfarande försöker fängsla våra subjektiviteter. I den här processen kommer vi att arbeta med långsamma rörelser för att stimulera betraktarens noggranna blick. Vi tar med jordelementet som en metafor för att förstå behovet av tystnad för att kunna höra de rörelser, danser, rötter och liv som flödar under jorden.

Performance av Luan Okun och Hêlo Santiago
Research: Luan Okun
Dramaturgisk referens: Mateus Aleluia

Foto: Fayska


MIA MENESES
Bloco 11

Kroppen speglar inte den person som bor i den.

När de lager som gör oss till människor har avlägsnats är allt vi har kvar dans. Dansen befriar oss från vårt tillstånd. Rörelse är frihet.

Det här verket handlar om kroppen. Om vad det är att vara en marginaliserad kropp. Ett manifest som vägrar hierarkiseringen av funktionshinder och visionen om den dansande kroppen.

Frihet är en angelägenhet. Att försöka befria kroppen genom dans. Att använda frustrationen i en instängd rörelse för att göra den flytande.

Skörheten i en kropp kan samtidigt vara det mest kraftfulla och starkaste med den.

Fördömandet av kroppen sker alltid genom de andras blickar. Lusten till frihet är större än rädslan för döden.

Dramaturgi:  Mia Meneses
Regi: Mia Meneses and Susana M. G. Silvério
Performance: Mia Meneses och Mariana Freire
Ljuddesign: Afonso Albuquerque

Foto: Tânia Araújo




CAMILA MALECHINI

On Faun

Mytiska varelser förkroppsligar en mängd olika rädslor: kaosets möjlighet att övervinna ordningen, irrationalitetens möjlighet att segra över förnuftet, den jordiska vildmarkens potentiella seger över mänsklighetens inkräktande civilisationer. De uppstår ur viljan att tämja och omyndigförklara det som en dominerande kultur finner hotfullt. Faunen, även känd som Pan, var den grekiska guden för det vilda, maskulin fertilitet och sexualitet. Han var på samma gång olycksbådande och profetisk och lekte med nymfer och skyddade skogen.

I On Faun används avbildningen för att utforska hur makt har byggts upp och upprätthållits genom mytologier, och hur den kan förändras. Som ett känt exempel på kanoniseringen av en mytisk varelse i västerländsk ideologi börjar verket med en rekonstruktion av Nijinskijs balett L’Après Midi d’un Faune – en ingång till återanvändningen och omvandlingen av denna lömska getgud. Därifrån behandlar verket rörelsen att forma och bli, en studie i transformation och, när den tas, den handlingskraft som ligger däri, en blandning av magi, mytologi och hur makt rör sig genom ett odjurs rytm.

Koreografi och performance: Camila Malechini
Ljuddesign: Fjola Gautadóttir
Dramaturgi: Louise Trueheart
Konstnärligt stöd: Layton Lachman, Sarah Parolin, Auro Orso.

Detta arbete gjordes inom ramen för 25th JAHRE – TANZNACHT BERLIN.




Progressive Genitalia

Reimagining intimacy

En performance av Progressive Genitalia som föreställer sig framtidens intimitet. Två modifierade kroppar interagerar på ett sätt som utmanar hur vi föreställer oss sex. Genom de fyra stadierna av intimitet möts dessa två transpersoner för att fullständigt queera hur kroppar interagerar och ger njutning genom både fysisk och känslomässig närhet. I denna futuristiska föreställning uppträder Mille Bostedt & Elysia Goodridge-Dyson i exoskelett av silikon och använder rörelse för att utforska ett modigt nytt sätt att knyta an.

En performance av Progressive Genitalia
med Mille Bostedt & Elysia Goodridge-Dyson
Skapad i samarbete med Lesbisk Makt


Gemma Nash och Gareth Cutter
The Quips

The Quips är ett forsknings- och performanceprojekt om radiosändningarnas relation till funktionshinder och piratradions historia av uppror och aktivism, som kulminerar i en direktsänd radiosändning och videodokumentation, gjord av CUTTER // NASH.

När Covid-19 kom var våra interaktioner – med kultur och varandra – avlägsna och online. Nu, när samhället börjar ”öppnas upp igen”, riskerar funktionshindrade och kliniskt extremt sårbara människor att bli utestängda igen.

I detta landskap av minskande stöd och kontakter kräver The Quips kreativt utrymme för funktionshindrade röster – deras humor, upproriskhet, sexualitet – och förstärker dem. Vi hämtar inspiration från radiostationer som det franska radioprogrammet ”La Tribune de l’Invalide” från 1947, där handikappaktivister talade ut om försummelsen av funktionshindrade civila, och ”Gaywaves”, det första brittiska radioprogrammet som drevs av och för homosexuella män på 1980-talet, den tid då paragraf 28 infördes.


Slim Soledad

Slim Soledad, multikonstnär, född i Guarulhos – São Paulo/BR, medgrundare av queerkollektivet Chernobyl, för närvarande bosatt i Paris. Hennes kropp rör sig genom de olika ljuden som korsar rytmer som Baile Funk, Vogue och samtida danser. Dessa kopplingar utvecklar nyanser i hennes kropps kreativa process som konstnär och i hennes musikaliska produktion.

Jag tror att jag sedan jag var mycket ung har haft en relation till konst, och då menar jag främst musik och dans. Jag tror att det var saker som präglade min barndom och vem jag är idag, jag minns att mina föräldrar alltid lyssnade på musik och vi gick alltid en gång i månaden till min farbrors hus där de hade fester och ibland var det ett ”dansmästerskap” mellan de vuxna och alla hade mycket roligt.


XD Eric

Eric Oliveira aka xD_Eric, she/they/them, född i São Paulo och baserad i Berlin, multikonstnär, medgrundare av det brasilianska kollektivet ”Chernobyl”. Passionen för musik började med inflytandet från hennes familj. Hon söker efter latinamerikansk musik som sträcker sig från brasiliansk funk och passerar genom många andra aspekter som techno, hård dans och Latin Core som får LATAM att fatta eld. Deras inställning till svart musik kommer från några av hennes familjemedlemmar, som hennes far och farbröder, som på 80-talet organiserade Black Music balls i São Paulo.

Jag samlar på otaliga verk som gör mig stolt och jag blir alltmer hungrig efter kunskap. Jag hade farbröder som var DJ:s och som alltid tyckte att det var fantastiskt och inspirerade mig.


Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Region Stockholm