Rebecca Schneider, 11 okt, kl19.
Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment-
Föreläsning av Rebecca Schneider (US)
Under det senaste decenniet har det funnits ett stort intresse för reenactments, det vill säga återskapandet och iscensättandet av historiska händelser genom bland annat koreografi, performance, bildkonst och teater men även som social akt. Vad föreslår denna rörelse och hur behandlar den tid.
Rebecca Schneiders föreläsning utgår från hennes senaste bok Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment. Genom olika exempel kommer Schneider främst behandla vad Gertrude Stein kallade för "synkoperad tid" med hänvisning till teatern i allmänhet. På vilket sätt vidrör teatern, bildkonstens praktik i förhållande till en mer performance-baserad reenactment? Vad är tid i en reenactment? Kan tid beröras, erfaras och kännas? Om så, kan den linjära tiden och de narrativ som ligger implicit i den sekulära kapitalismen, vändas till något ogjort? Vad blir i så fall dess konsekvenser?
Schneiders bok behandlar så skilda arbeten som Marina Abramovics senaste re-enactment, amerikanska inbördeskrigets slag och reenactments av dessa, Tino Sehgals ickedans dans, det hyperteatrala fotografiet och reenactments ofta i form av antikrigs- demonstrationer genom konstnärer som Sharon Hayes, Mary Kelly, Mark Tribe och Allison Smith. Och ställer frågan: Varför just nu?
Rebecca Schneider är professor i teater och performance studier vid Brown University. Hon är rektor vid institutionen för teater, tal och dans och undervisar i performance, teater och intermedia teori. Hon är författare av Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment (Routledge 2011) och The Explicit Body in Performance (Routledge, 1997). Medredaktör till antologin Re:Direction: A Theoretical and Practical Guide to 20th-Century Directing. Redaktör vid TDR: A Journal of Performance Studies. Redaktör med David Krasner av bokserien "Theatre: Theory/Text/Performance" vid University of Michigan Press. Schneider har också publicerat essäer i ett stort antal antologier. Som performanceteoretiker har hon samarbetat med konstnärer på institutioner som British Museum, London, Kunsterhaus Mousonturm, Frankfurt, The Gulbenkian, Lissabon och med The Mobile Academy i Berlin. Hon har föreläst om konst och teater på museum som Guggenheim, New York och flertalet konstskolor i USA, Canada och Tyskland.
Genomförs med stöd från: Konstnärsnämnden http://www.konstnarsnamnden.se/
Weld, Norrtullsgatan 7, t-bana Odenplan info@weld.se