Weld side story

Nu har Weld Companys säsong startat som fortsätter arbetet med Weld side story, där gästkoreografer bjudits in till att var och en tolka ett och samma stycke musik och där titeln används som en verktygslåda för olika idéer. I december samlas alla arbeten ihop i en festival.



Weld side story


Weld side story
interagerar med den kända musikalen och filmen från sent 1950- och tidigt 1960-tal. Här i en sorts inverterad och inbjudande form där kompaniet både inventerar sin sammansättning, position och danshistoriska arv och där de flesta koreografer och konstnärer som bjudits in är lika främmande för Weld, som kompaniet är inför dessa gästkoreografers rörelser. Titeln görs här till en verktygslåda för konstnärliga idéer och undersökningar.

I mittpunkten för arbetet står musikalens legendariska inledningsmusik, Prologen vilken i arbetet tolkas genom olika metoder och genrer. Denna musik är i det koreografiska arbetet befriat från sitt narrativ. Varje gästkoreograf kommer med sin metod att närma sig den som den symfoniska och gåtfulla musik den är, med fokus på rytmisering och melodi. Men, den som kan sin ”story” (West Side) vet att det inte går att förbise dess historiska och lika aktuella handling vilken kretsar kring våld och rasfrågor, inbäddad i berättelsen om kärlek.

Bland våra kollisioner som också blandats med kärlek konfronterar vi utvecklingen av 1900-talets amerikanska dans genom en korsläsning av den amerikanska jazzdanstraditionen och Grahamtekniken. Vi låter våra kroppar gräva i dem båda. Dansformer som legat längre bort från Welds sceniska sfär, men som ofta funnits i många dansares grund.

Vi har bjudit in två mycket uppskattade och legendariska lärare som har arbetat i Stockholm i mer än 30 år och som ingår i svensk danshistoria efter att ha undervisat hundratals studenter i dessa genrer. Var och en bidrar med en koreografi till Prologen tagen från deras specifika stil.

Hösten 2020 visade vi den koreografi som Jeanette Bolding skapat för kompaniet inom denna ram. I höst kommer vi göra en ny bearbetning tillsammans med förra årets dokumenterade videomaterial.

Som en extra bonus i höst deltar Weld Company i en workshop och vidare arbete med den legendariska japanska dansaren Eiko Otake, som är inbjuden till Stockholm genom curator Camila Marambio som en del av hennes postdoktorand. Hur denna upplevelse ska bearbetas vet vi ännu inget om, men det smälter helt in i vårt arbete i höst.

Ytterligare konstnärer skapar en inramning och ytterligare tolkningar av Prologen och vi bjuder in det eventuella misslyckandet det innebär att dansa en dans som våra kroppar inte är så vana vid.


Inbjudna koreografer 2021

Den första processen kommer att genomföras av musiker, dansare, koreograf Marcus Doverud som kombinerar sång och koreografiskt förkroppsligande av musik, med tolkningar och analyser. Med Weld Company fortsätter han sin musikaliska utforskning, den här gången genom vårt valda musikaliska tema.

Jeanette Bolding, en samtida lärare och dansare som utbildades vid Julliard school och Martha Graham school i New York. Efter att ha arbetat som dansare i internationella sammanhang flyttade hon senare till Stockholm för att undervisa vid Balettakademien. Jeanette har 2020 koreograferat Graham-teknik till musiken av Prologen. I höst gör vi en bearbetning av detta material

Charles Moore, är en legendarisk jazzdanslärare och koreograf, född och uppvuxen i USA, bosatt i Stockholm sedan 1974. Med sin coola snabba stil har han koreograferat och undervisat nästan varje jazzkoreograf i Sverige och haft en enorm inverkan på Stockholms dansscen som lärare på Balettakademien.

Kompaniet arbetar med den norska koreografen Inés Belli vars arbete har inspirerats av Yvonne Rainer och Anna Teresa De Keersmaeker, och tar upp frågan ”Vad skulle hända med jazzdansen om den rörde sig sida vid sida med den postmoderna idén?” Detta är ett ämne som hon utforskade i sitt arbete ”Postmodern Cool” och som hon nu kommer att fortsätta utforska tillsammans med Weld Company.

Danskonstnären Salka Ardal Rosengren jobbar med dans och performance. Hon tog nyligen en master på Stockholms Konstnärliga Högskola där hon i sitt slutprojekt Lasting Figures fokuserade på afroamerikansk jazz och framförallt på swing, lindy hop och bluesdans. Där arbetade hon med beröring, samklang, rytmiskt fotarbete, ömsesidig lyhördhet och med det intima rum som uppstår i dansen mellan två personer.

Anna Koch kommer att inventera material från ett arkiv som skapades under förra årets version och skapa ett antal rytmiska interventioner baserat på detta material.

Under 2020 arbetade både JUCK och Nasim Aghili med kompaniet och delade sina rika praktiker både fysiskt och digitalt, vilka kompaniet kan komma att återbesöka denna höst.

Medverkande i Weld Company 2021: Anna Westberg, Sybrig Dokter, Disa Krosness, Per Sacklén, Marie Fahlin, Noah Hellwig, Andrea Aja Svensson, Robin Dingemans, Majula Drammeh, Adam Seid Tahir, Escarleth Pozo, Maipelo Gabang, Anna Pehrsson.

Under 2019 repeterade den belgiska koreografen Anna Teresa De Keersmaeker in en ny koreografi till West Side Story på Broadway, i regi av Ivo van Hove, vilken hade premiär i början på året. Detta ligger som grund till ”vår story” och frågor kring vilken rörelse som dansas var.

Under hösten sker ett antal öppna redovisningar vilket avslutas med en festivalliknande händelse 9–12 december