Yvonne Rainer+Weld Company
Koreografen, dansaren och filmskaparen Yvonne Rainer rör sig uder hösten 2018 från en stor retrospektiv om Judson Dance Theatre på MoMa i New York till Weld för att skapa ett nytt verk för Weld Company med titeln Again? What now?. Under sitt besök kommer Yvonne Rainer även hålla en av sina föreläsningar.
Weld värmer upp redan den 30 september med en heldag då vi bland annat visar Yvonne Rainers långfilmer Lives of Performers och Privilege samt dokumentären Feelings Are Facts: The Life of Yvonne Rainer av Jack Walsh.
Obs! 5 oktober kl 19 föreläsning av Yvonne Rainer
Revisions: A Truncated History of the Universe for Dummies
Again? What now? är ett verk skapat specifikt för Weld Company hösten 2018 och blandar nya idéer med återvunnet äldre material som innehåller talad text, musik och rörelsematerial. Vi kan kalla stycket ”Yvonne Rainers best bits”. Den faktiska titeln kan också läsas som ett skrik av desperation och protest som svar på världens ängsliga tillstånd, och mer specifikt den nuvarande katastrofala sociala och politiska situationen i USA.
I en karriärslång relation med att integrera och separera danshistoriens influenser och samtidens händelser återspeglar Rainers arbete – från dans till film och tillbaka till koreografi – dessa ibland oförenliga poler av det estetiska och det sociala. Evigt hoppfull börjar hon igen.
Koreografi: Yvonne Rainer
Koreografisk assistent och rekonstruktör: Pat Catterson
Ljus- och ljudtekniker: Ronald Salas
Medverkande: Andrea Svensson, Noah Hellwig, Anna Westberg, Sybrig Dokter, Robin Dingemans, Max Wallmeier, Kajsa Sandström, Per Sacklén.
YVONNE RAINER (US)
Koreografen och filmskaparen Yvonne Rainer ( f. 1934) har sedan 1960-talet varit en central person inom den moderna dansen men även inom den experimentella filmen. Som dansare tränade hon med Martha Graham och Merce Cunningham. Hon blev sedan en av grundarna till Judson Dance Theatre 1962. Som koreograf försökte hon sudda ut linjerna mellan konstnär och amatör och inkorporerade gester och vardagsrörelser, men också klassiska danssteg och teatralitet i sina koreografier. Hennes konstnärliga arbete har rört sig genom flertalet discipliner och rörelser, genom dans, film, minimalism, konceptuell konst och postmodernism. År 1966 hade hon premiär för Trio A, den första delen av hennes arbete The Mind is a muscle.
Under mitten av 60-talet använde hon projicerade bilder i sina föreställningar och 1972 skrev och regisserade sin första långfilm, Lives of Performers och övergick helt till filmskapandet efter en femtonårig karriär som koreograf och dansare. Hon ägnade sig nu huvudsakligen åt längre filmer och spelfilmer där hon omskapade narrativens konventioner. Genom en kombination av fiktionaliserad berättelse, dokumentärfilm, dans och reenactment skapade hon sitt eget radikala feministiska språk för skärmen – som ett sätt att prata om det otydliga.
Med tiden blev Rainers verk mer och mer personliga och politiska och i början av 1970-talet började hon fokusera på sin produktion av experimentella spelfilmer. Under de följande 25 åren producerade Rainer en extraordinär serie filmer som engagerade sig i ett avancerat teoretiskt tänkande kring samtiden med frågor om makt, privilegium och ojämlikhet. År 2000 återvände Rainer till koreografin med en kommission från Baryshnikov Dance Foundation för White Oak Dance Project och har fortsatt att producera provocerande och överraskande nya verk fram till idag.
WELD COMPANY
Weld Company samlar dansare och koreografer från olika generationer och sammanhang som vill utmana formaten för hur koreografi skapas. De fördjupar sig i olika koreografiska arbetsmetoder och i frågor kring det kollektiva och det gemensamma. Weld Company är ett förslag till hur man kan återupptäcka och omvärdera idén om hur ett danskompani fungerar och uppdaterar kompaniformen genom ett kollektivt arbete som förs genom en av Weld tydligt given struktur. Förutom att samarbeta med gästkoreografer initierar kompaniet egna projekt och händelser samtidigt som man undersöker det svenska dansarkivet. Kompaniets medlemmar bidrar med- och är delaktiga i att välja innehåll. Huvudfokus ligger på det utrymme som friläggs för att praktisera konstformen. Att bli den dansande kroppen, det dansande kollektivet och att genom detta ställa frågor kring dans och koreografi idag. Årligen produceras boken ”No Talking No Props”
Läs mer under fliken Weld Company på förstasidan.
Again? What Now? är producerat av Weld i samarbete med Nordberg Movement
Weld Company initierat av och konceptualiseras av Anna Koch och produceras av Weld.
Weld stöds av Stockholms stad, Statens kulturråd och Stockholms läns landsting