Från Beyoncé till Bach
Från Beyoncé till Bach
ljud, musik, dans, koreografi
Stockholms Konstnärliga Högskola
Gästlärare: Inger Damsholt, Alma Söderberg, Peter Laenarts, Magnus Haglund, Örjan Andersson, Ann Werner, Tian Rootveel, Anna Lindal, Virpi Pahkinen, Martin Sondercamp, Mats Lindström/EMS med flera.
Kursledare: Anna Koch
Läs om event på Weld i samband med kursen här
Kursen vänder sig till dig som är intresserad av praktiska och teoretiska ingångar till hur musik och ljud används inom dans och koreografi. Kursen syftar till att fördjupa förståelsen kring musik, dans och dess olika genrer genom att kritiskt reflektera kring hur de oberoende konstformerna verkar parallellt, samverkar, förstärker och understödjer varandra. Vidare analyseras dessa former från historiska, politiska, ekonomiska och estetiska perspektiv.
Inbjudna koreografer, kompositörer och teoretiker delar med sig av tillvägagångssätt och personliga relationer till musik genom teoretiska föreläsningar och praktiska workshops. Rösterna väver en tråd genom olika musikaliska och koreografiska genrer från klassisk till samtida. Vad betyder det att återvända till en klassiker? Vad är skillnaden mellan att citera och referera? Vad förväntas ljud eller musik göra i relation till rörelse?
Idag skapar dansare och koreografer sina egna soundtracks, samarbetar med kompositörer och musiker, använder licensierad musik eller samplar musik från öppna digitala distributörer. Genom en expanderad koreografisk praktik blir man sin egen musiker. Musik har alltid haft ett starkt förhållande till dansen, på olika sätt i olika tider.
Hur är de kritiska perspektiven kring användningen av musik idag? Kan musik användas i demokratiskt syfte? Vad betyder dessa val i förhållande till musikindustrins kommersiella värden?
Kursstart 28 februari 2019